به گزارش روابط عمومی حوزه هنری خوزستان عبدالرضا سواعدی مسول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری آبادان گفت : در این نشست ، مهدی گازری بازیگر ، مجری صدا و سیمای آبادان ، تهیه کننده و کارگردان نمایش رادیویی ، مسعود رمضانی کارگردان تاتر و فیلمساز و نمایشنامه نویس ، مهدی پرویش بازیگر و کارگردان تئاتر و مسئول مجموعه ی تئاتر شهر آبادان ، محسن نیکویی بازیگر تئاتر و عضو انجمن نمایش آبادان و فرشید قنبری بازیگر تئاتر حضور داشته و گفتگویی پیرامون آسیب شناسی تاتر دفاع مقدس در آبادان شکل گرفت.
وی افزود : به نظر من عدم مطالعه ی برخی از نمایشنامه نویسان و کارگردانان تاتر در باب دفاع مقدس و همچنین عدم تحقیق میدانی و مطالعاتی در باب هشت سال دفاع مقدس و عدم وجود آرشیو کاملی در باره ی تاریخ دفاع مقدس از عواملی است که آثار تولید شده در این ژانر را کم رمق کرده است . پیشنهاد من به اهالی تاتر مطالعه ی کتاب هایی در باب خاطرات رزمندگان اسلام و مردمی که در شهر آبادان علیرغم خطرات مختلف ماندند است که می دانم حاوی تابلوهایی زیبا و ماندگار در باب دفاع مقدس است ..
همچنین محسن نیکویی بازیگر تئاتر و عضو انجمن نمایش آبادان با بیان اینکه بسیاری از هنرمندان این عرصه تئاتر را با موضوع دفاع مقدس آغاز کرده اند اظهار داشت : « نگاه دهه ی هفتاد و هشتاد شمسی به دفاع مقدس ، نگاهی عمیق تر بود . چرا که بسیاری از هنرمندان آن دوران در جنگ حضور داشته و از نزدیک با عوارض آن آشنا بودند . بر همین اساس در نوشته های آن دوره سادگی ، طراوت و واقعیت توامان یک اثر هنری نمایشی را تشکیل می داد . اما نسلی که در اوائل دهه ی 90 خورشیدی وارد این عرصه شد ، نگاهی متفاوت و جدید به مضامین دفاع مقدس داشت . برخی از این نگاه ها تخیلی و بدون استناد به واقعیات دفاع مقدس و حتی بدون مطالعه و تحقیق شکل گرفت و به همین دلیل در این آثار تاثیر گذاری بر مخاطب وجود ندارد و اگر هم داشته باشد بسیار کم رمق است . ما با تمام وجود بمباران شهرها ، شهادت رزمندگان در جبهه ها و ناجوانمردی دشمن بعثی را شاهد بودیم و حتی در مدارس هم امنیتی وجود نداشت . پس از جنگ با بازگشت به شهرمان نیز عوارض و تاثیرات جنگ تا به امروز وجود دارد . امیدوارم نسل امروز با نگاهی عمیق تر به ژانر دفاع مقدس در تاتر به تولید آثار باارزش نمایشی بپردازد .
مهدی گازری بازیگر ، مجری صدا و سیمای آبادان ، تهیه کننده و کارگردان نمایش رادیویی گفت : دفاع مقدس نامی است که امام راحل (ره ) بر جنگ گذاردند و آن گواه این بود که ما راضی به جنگ نبودیم و امروز این دو کلمه نشانگر سالهایی است که مردم و نظام درگیر وقایع تاثیرگذاری بودند که هشت سال به طول انجامید . آثار نمایشی دفاع مقدس باید امروز با نگاهی عمیق تر و علمی تر به روی صحنه برود . این آثار باید تصویرگر شهری مثل آبادان باشد که هنوز کاملا ساخته نشده و زخم های عمیق هشت سال جنگ بر دیوارهای شهر خودنمایی می کند . البته جهان به جنگ صرفا به عنوان جنگ نگاه می کند . آثار نمایشی دفاع مقدس باید به زبان جهانی نیز مجهز باشد و اینگونه آثار مخاطب جهانی داشته باشد . متاسفانه در چند سال اخیر موضوع تاتر دفاع مقدس شکل دولتی و صرفا جشنواره ای به خود گرفته و همین امر سبب شکافی عمیق بین ادبیات دفاع مقدس و بسیاری از هنرمندان عرصه ی تئاتر شده است .
مهدی پرویش بازیگر و کارگردان تئاتر و مسئول مجموعه ی تئاتر شهر آباداننیز اظهار داشت : یکی از دلایلی که ژانر دفاع مقدس را دچار مشکل کرده است ، عدم توجه به ادبیات دفاع مقدس است . نگاه جامع و امروزی به تئاتر دفاع مقدس نمی شود .ژانر دفاع مقدس به اندازه ای که باید در فضای مجازی تبلیغ نمی شود . نسل امروز نگاهی موزه ای به جنگ دارد و با این مضمون همذات پنداری نمی کند . باید این ژانر به درستی و به دور از کلیشه های رایج معرفی شود . امروز جامعه درگیر مشکلات مختلف اعم از معیشت و اقتصاد است و شاید بسیاری از خانواده ها به همین دلیل به این ژانر توجه ندارند و بیشتر به سمت نمایش هایی توجه دارند که مسائل روز را دربر می گیرند . به نظر من که چند کار دفاع مقدسی را در گونه های مختلف نمایشی اعم از خیابانی ، صحنه ای و پرفورمنس کار کرده ام ، باید مضامین اجتماعی درقالب دفاع مقدس را کار کرد و این ارتباط شکل صحیح تری پیدا کند .
مسعود رمضانی کارگردان تاتر و فیلمساز و نمایشنامه نویس نیز اظهار داشت : نمایش هایی با موضوع دفاع مقدس در اوایل جنگ ایران و عراق در کشور تولید شد . اعم از سالن های نمایش ، مساجد و پایگاه های مقاومت . در بدو امر نمایش ها شکل شعاری داشتند و البته در زمان خود نیاز بود شعائر انقلاب اسلامی و ارزش های آن حفظ و منتشر شود . این نمایش را هم اهالی تاتر به روی صحنه می بردند و برخی از رزمندگان نیز به اجرای نمایش با ژانر دفاع مقدس حتی به شکل کمدی می پرداختند . این مسئله باعث شد که این نوع نمایش به یکی از مهمترین ژانرهای نمایشی تبدیل شود . در آبادان پس از جنگ نیز بسیاری از هنرمندان این شهر با توجه به پایان جنگ و آغاز بازسازی شهر ، نمایش هایی را به روی صحنه بردند که البته در نوع خود کم نظیر بود . حس می کنم هنرمندان عرصه ی تاتر دفاع مقدس باید پوست اندازی کرده و نمایش هایی تولید شود که هم نگاه نقادانه داشته باشد و هم دغدغه ی اجتماعی . چرا که جنگ فقط در نمایش صحنه های درگیری و خونریزی خلاصه نمی شود . بسیاری از شهدای بزرگوار ما دارای نبوغ و استعداهای شگرف بودند که در عملیات های مختلف به شهادت رسیدند . جنگ با تمام ابعادش واقعیتی انکار ناپذیر است که باید به درستی آن را تصویر کرد .
فرشید قنبری بازیگر تئاتر نیز گفت : من در هشت سالگی اولین بار به روی صحنه رفتم و آن نمایش نیز دفاع مقدسی بود . ذوق و شوق من به عنوان یک بازیگر خردسال سالها بعد دغدغه ی من شد تا به تاتر ادامه بدهم . اما امروز می بینم تئاتر دفاع مقدس به شدت بخشنامه ای و دستوراالعملی شده است . اگر در سال قرار است چند نمایش به روی صحنه برود ، یکی دو کار با موضوع دفاع مقدس نیز تولید می شود ولی بسیار ضعیف است و حتی کارگردان این نمایش حاضر نیست به مخاطب فکر کند ، چه رسد به اینکه این نمایش را به اجرای عمومی برساند . وقتی در اشعار برخی از شعرای جوان امروز می نگریم می بینیم ادبیات دفاع مقدس از تاتر دفاع مقدس پربارتر است . شتاب زدگی در تولید نمایشی با ژانر دفاع مقدس برای رسیدن به جشنواره های متنوع و رنگارنگ ، هنرمند را از پرداختن صحیح موضوع و شخصیت های دفاع مقدس غافل می کند .