نمایشنامه‌‏نویسی گام به‌‏گام؛ راهنمای عملی برای نمایشنامه‌‏نویسان جوان(5)

فضاهای اجرای تئاتر

فضاهای اجرای تئاتر
حالا که شما شخصیت‏‌هایی خاص و قابل قبولی را برای نمایشنامه‌‏تان شکل داده‌‏اید، باید آن‏ها در مکان و زمانی خاص قرار دهید. مبحث مکان نمایش به دو بخش قابل تقسیم است؛ یکی مکان یا فضای فیزیکی (واقعی) که نمایش در آن به اجرا درمی‌آید که به آن صحنه‌ی نمایش می‌گویند و دیگری مکان یا فضای مجازی که در آن، داستان نمایش اتفاق می‌افتد.
شنبه ۲۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۳
کد خبر :  ۱۵۵۷۷

*گردآوری و تألیف: حسین فدایی‏‌حسین
بخش پنجم

◄ مکان نمایش(1)

حالا که شما شخصیت‏‌هایی خاص و قابل قبولی را برای نمایشنامه‌‏تان شکل داده‌‏اید، باید آن‏ها در مکان و زمانی خاص قرار دهید. مبحث مکان نمایش به دو بخش قابل تقسیم است؛ یکی مکان یا فضای فیزیکی (واقعی) که نمایش در آن به اجرا درمی‌آید که به آن صحنه‌ی نمایش می‌گویند و دیگری مکان یا فضای مجازی که در آن، داستان نمایش اتفاق می‌افتد.

مکان نمایش، بخش اول: فضاهای اجرای تئاتر
 نمایش‏‌ها در خلاء اجرا نمی‏‌شوند، بلکه فضاهای فیزیکی برای تئاتر وجود دارند که نمایش در آن‏‌ها به اجرا درمی‌آید. بنابراین قبل از تصمیم درباره‌‏ی جا و مکان برای اجرای نمایش‌‏تان، باید درباره‏‌ی انواع مختلف فضاهای اجرای تئاتر یا سالن‏‌های نمایش، اطلاعات کسب کنید. بعضی اوقات می‏‌دانید که یک گروه نمایشی خاص (مثلاً گروه تئاتر مدرسه، منطقه یا محله‌‏ی شما) قصد دارد بعد از نوشته شدن نمایشنامه، آن‏‌را در چه مکانی به مرحله‌‏ی تولید و اجرا برساند. در این شرایط شما می‏‌دانید که نمایش در سالن اجتماعات مدرسه یا فرهنگ‌سرا و یا کتابخانه‌ی محل اجرا خواهد شد. اگرچه، اغلب، ما نمی‏‌دانیم که نمایش کجا تولید و اجرا خواهد شد و حتی اگر بدانیم اولین اجرای آن در چه محلی خواهد بود، از مکان اجراهای بعدی آن بی‏‌خبریم. در این رابطه، چند ایده برای راهنمایی شما وجود دارد:
امکان دارد نمایش شما در یک محل، نسبت به مکان‏‌های دیگر بهتر جواب بدهد و این اتفاق کاملاً طبیعی است. اکثر نمایش‏ه‌ایی که در «بهترین» شرایط در مکانی به اجرا درمی‏‌آیند، لزوماً این‏‌گونه نیست که اگر در جاهای دیگری هم به روی صحنه بروند، خوب جواب بدهند.
از آن‏‌جا که ممکن است نمایش شما در جاهای مختلفی اجرا شود، قبل از نوشتن باید دقت کنید امکانات صحنه‌‏ای پیشنهادی شما تنها مربوط به جا و مکان خاصی نباشد.
در ادامه به چند نوع فضا و مکان اجرای تئاتر اشاره می‏‌شود.

صحنه‌‏ی قاب‏‌عکسی یا پیشگاهی  
صحنه‌‏ی قاب‌‏عکسی، یکی از مهم‏ترین انواع صحنه‏‌هاست، که احتمالاً خواسته‌‏ی شما را برای اجرای نمایش‏تان به‏‌خوبی برآورده می‏‌کند. اجرا در چنین صحنه‏‌هایی معمولاً کار چندان سختی نیست، چراکه بسیاری از ما، به‏ دیدن نمایش در چنین فضاهایی عادت داریم. صحنه‏‌ی قاب‏‌عکسی، بازیگران و دنیای نمایش را از تماشاگران جدا می‏‌کند. اغلب، صحنه بالاتر از قسمت‏‌های دیگر است اما بعضی مواقع، تماشاگران در قسمتی بالاتر از صحنه قرار می‏گیرند. یعنی هرچه تماشاگران عقب‏‌تر نشسته باشند، ردیف صندلی‏‌های آن‏‌ها بالاتر از بقیه خواهد بود. در صحنه‏‌ی قاب‏‌عکسی، شما دارای یک «جعبه‏‌ی قابل تنظیم»  قدیمی هستید؛ مکانی با سه دیوار، بدون دیوار چهارم که برای دیدن تماشاگران باز گذاشته می‏‌شود. از این مکان می‏‌توانید برای ایجاد چندین فضا و صحنه جهت اجرای نمایش استفاده کنید. (هرچند ایجاد یک صحنه و مکان برای کار مناسب‏تر است.) در این مکان شما به‏‌خاطر مشکل بودجه و زمان برای تغییر صحنه‏‌ها درحین اجرای نمایش، محدودیت خواهید داشت. بنابراین باید سعی کنید نمایشنامه‏‌تان را طوری تنظیم کنید که در کمترین تعداد صحنه و با تغییراتی اندک و در کمترین زمان قابل جابه‏‌جایی باشد.

صحنه‏‌ی سه‏‌سویه یا پیشرانه  
در پیکره‌‏‏بندی یک صحنه‌‏ی سه‏‌سویه، فضای نمایش تا مسافتی در میان جایگاه تماشاگران امتداد می‏یابد، بنابراین تماشاگران در سه‏‌طرف بازیگران قرار می‏‌گیرند. به‏‌عبارت دیگر، برای برقراری ارتباط و تبادل احساسات بین دو گروه تماشاگران و بازیگران، هیچ مانع جداکننده‌‏ای وجود ندارد. واضح است که این نوع صحنه، فضای خیلی صمیمی ایجاد می‏‌کند و اگر شما جزو تماشاگران باشید، رویدادهای نمایش درست مقابل روی‏تان به‌‏اجرا درمی‌‏آ‌ید.

از معایب صحنه‏‌ی سه‌‏سویه این ‏‌است که شما انعطاف‏‌پذیری کمی برای استفاده از ابزار و وسایل صحنه دارید. بنابراین فقط می‏‌توانید جلوی دیواره یا پرده‏‌ی انتهایی صحنه، از وسایلی مثل مبلمان و مانند آن استفاده کنید و کف صحنه را به‌‏عنوان اتاق‏‌ها یا فضای مختلف به‌‏کار بگیرید. در چنین صحنه‏‌هایی معمولاً یک مبل یا یک میز نهار‏خوری ممکن است اتاق نشیمن را تشکیل دهد. یا برای ایجاد محوطه چمن، قسمتی از کف صحنه سبزرنگ شود یا از چمن مصنوعی استفاده شود. (جایگاه تماشاگران در صحنه‏‌ی سه‏‌سویه طوری است که تماشاگران در ردیف‌‏های شیب‌‏دار می‏‌نشینند و قادر به دیدن کف صحنه هستند.) هم‏چنین، هرگونه تغییر صحنه‌‏ای، خیلی ساده جلوی دید تماشاگران انجام می‏‌شود. تولیدات مربوط به صحنه‏‌ی سه‏‌سویه معمولاً در یک فضای واحد، اجرا می‏‌شود: یک ساختار واحد که در طول نمایش روی صحنه باقی می‏‌ماند و با اندکی تغییر، صحنه‏‌های دیگری را به‏‌وجود می‏‌آورد. اگر بتوانید نیازهای عملی خودتان را تحت کنترل درآورید، صحنه‏‌ی سه‏‌سویه می‏‌تواند روشی عالی برای ایجاد حس صمیمیت در نمایش شما باشد.

صحنه‏‌ی میدانی یا مدور
در این نوع صحنه‏‌ی اجرای نمایش که به‏‌هیچ‏‌وجه با صحنه‌‏ی قاب‏‌عکسی قابل مقایسه نیست، تماشاگران برای دیدن نمایش، دورتادور بازیگران می‏نشینند و مسیر ورود و خروج صحنه از بین تماشاگران است. (البته برای این منظور، راهرویی بین صندلی‏‌ها و جایگاه تماشاگران ایجاد می‌شود.)

نمایش‏‌هایی که در چنین فضایی اجرا می‏‌شوند، نسبت به تولیدات صحنه‌‏ی سه‏‌سویه، از قابلیت صحنه‌‏ای کمتری برخوردار هستند. درواقع، چون تماشاگران به‏‌صورت حلقه‌‏وار نشسته و دورتادور بازیگرها مستقر شده‌‏اند، بازیگران در هر جایی از صحنه که قرار بگیرند، حداقل از میدان دید یکی از تماشاگران خارج می‏‌شوند. بنابراین، اگر می‏خواهید یک صحنه‏‌ی داخلی واقعی با سه دیوار داشته باشید، نمی‌‏توانید چنین دکوری را در فضای گرد نصب کنید، چرا که اغلب تماشاگران، به‌‏جای مشاهده‌‏ی بازیگران، شاهد قطعاتی از دکور صحنه خواهند بود. در اجرا روی صحنه‌‏ی گرد، کار و زحمت کارگردان بیشتر می‏‌شود. یک بازیگر نمی‏‌تواند مدت زمان زیادی روی یک نقطه بماند و حرف بزند، چون مجبور است تمامی تماشاگران را مخاطب قرار دهد. اگر شما می‌‏خواهید برای این نوع اجرا نمایشنامه بنویسید، بهتر است از مکالمات طولانی یا ایجاد موقعیتی که مانع از حرکت بازیگر روی صحنه شود، اجتناب کنید.

حال سئوال این ‏‌است که چرا بسیاری علاقه دارند در صحنه‏‌ی گرد، نمایش اجرا کنند؟ پاسخ شاید این باشد که تئاتر اجرا شده بر روی چنین صحنه‌‏ای، حس تئاتری خیلی خوبی را منتقل می‏‌کند. چرا که هر تماشاگر می‏تواند، علاوه‌‏بر صحنه و بازیگران، تماشاگران روبروی خود را هم ببیند و انرژی آنان به وی انتقال پیدا کند.

جعبه‏‌ی سیاه  
صحنه‏‌ی جعبه‌‏ی سیاه، انعطاف‏پذیرترین فضا و ساده‌‏ترین مکان برای نوشتن است، چرا که صحنه و جایگاه تماشاگران هردو یک فضای مستطیل یا میدان بزرگ را تشکیل می‏‌دهد و کارگردان می‏‌تواند مطابق میل خودش، فضای نمایش و نشستن تماشاگران را تعیین کند. به عبارت دیگر، با یک صحنه‌‏ی جعبه‏‌ی سیاه می‏‌توان هرنوع فضای تئاتری مناسب را ایجاد کرد. در چنین صحنه‏‌ای هرچیزی امکان‏پذیر است، اما به‌ یاد داشته باشید که اگر می‏‌خواهید نمایش شما همه‌‏جا اجرا شود، باید نمایشی را بنویسید که در فضاهای مختلف ازجمله نوع سنتی آن (قاب‌‏عکسی) قابل اجرا باشد.

مکان نمایش بخش دوم: فضاهای وقوع داستان نمایش
داستان یک نمایش ممکن است در یک فضا و مکان، یا در فضاها و مکان‌های متعدد اتفاق بیوفتد. اما شما به عنوان یک نمایشنامه‏‌نویس، حتماً می‌دانید هرچه تعداد فضاهای موجود در داستان نمایش بیشتر باشد، زمان و هزینه‏‌ی بیشتری هم برای اجرای هر صحنه در پی خواهد داشت. در واقع اگر شما بخواهید تغییرات زیادی در طول اجرا در صحنه‏‌ی نمایش ایجاد کنید، این کار زمان‏‌بر خواهد بود. بنابراین نمایشی ننویسید که تماشاگر مجبور باشد در یک فضای تاریک، برای چند دقیقه بنشیند و منتظر تغییر صحنه باشد. اما اگر مجبور هستید تغییری اساسی در صحنه ایجاد کرده و یا صحنه‌ها را در هم ترکیب کنید، سعی نمایید از ترکیب صحنه‌ای استفاده کنید که درحین اجرای یک صحنه، مکان و صحنه‏‌ی بعدی آماده شود و یا وقفه‌‏ای معین، در اجرا پیش‏بینی شود که بتواند این مدت را پوشش دهد.
از ترکیبات مختلف صحنه‌‏ای به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

نمایش‌های تک‏‌صحنه‏‌ای
این نوع نمایش، برای مدت زمان زیادی رایج بوده است. شخصیت‌‏ها در این نوع صحنه فضایی را می‏‌سازند که تمام اجرا در آن‏جا اتفاق می‏‌افتد. نمایش تک‏‌صحنه‌ای اغلب در اتاق نشیمن یا فضای داخلی دیگری روی می‏‌دهد. داشتن یک صحنه‏‌ی واحد به این معنی است که نمایش شما فقط در یک مکان اجرا می‌‏شود.

نمایش‌های چندصحنه‌‏ای
معنای آن دقیقاً واضح و روشن است. یعنی این‏که نمایش، بیش از یک صحنه دارد. حال این‏که یک گروه اجرایی چطور می‏‌تواند این صحنه‏‌ها را ایجاد کند، موضوع دیگری است. آن‏‌ها می‏‌توانند چندین صحنه و مکان قابل قبول را به‏‌طور کامل بسازند (با این فرض که بتوان تغییرات لازم را بین صحنه‏‌ها یا در وقفه‌‏ی بین آن‏‌ها ایجاد کرد)، یا از صحنه‏‌های اِلِمانی و نشانه‌‏ای استفاده کنند.

صحنه‌‏های اِلِمانی و نشانه‌‏ای
زمانی‏‌که یک نمایش از صحنه‏‌های اِلِمانی و نشانه‌‏ای استفاده می‏‌کند، به این معنی است که به‏‌جای استفاده از یک صحنه‌‏ی کامل، برای هر زمان و مکانِ رویداد نمایش، اِلِمان و نشانه‌‏ای از آن را روی صحنه قرار می‌‏دهند. برای مثال، یک نیمکت نشان‏‌دهنده‏‌ی اتاق نشیمن خواهد بود. یک میز آشپزخانه و چند صندلی، آشپزخانه را معین خواهد کرد. حتی با استفاده از نور، می‌‏توان یک جنگل را کاملاً به تصویر کشید. بنابراین، اگر شما نمایشی نوشته باشید که در طول اجرا نیاز به چند مکان داشته باشد، با استفاده از نشانه‏‌هایی ساده، کارگردانان می‏‌توانند بدون پرداخت هزینه‌‏ی زیاد یا صرف زمان زیادتر برای تغییر صحنه، به‌‏راحتی آن‏را به اجرا درآورند. از آن‌جا که اغلب گروه‌های اجرایی نمی‌‏توانند با امکانات کامل، نمایش را به اجرا درآورند، استفاده از این روش، فرصتی عالی برای بروز خلاقیت گروه در نشان دادن صحنه‌‏هایی مانند یک دریاچه، کلاس درس یا مطب دکتر، با کوچک‏ترین اِلِمان و نشانه ایجاد می‌کند.

اگر شما در ذهن‏تان تصور کنید نمایش‏تان می‏تواند روی گردون‌ه‏ایی با نصب پنج صحنه‌‏ی کامل اجرا شود، و با زدن یک کلید، صحنه تغییر کند، احتمالاً چنین چیزی امکان‏پذیر نخواهد بود. پس بهتر است از همان ابتدا متنی را بنویسید که برای استفاده در صحنه‏‌های اِلِمانی و نشانه‌‏ای مناسب باشد. این‏‌را به عهده‌‏ی خواننده و گروه اجرایی نگذارید که خودش در این باره تصمیم بگیرد.

اگر به‏‌جز یک صحنه‏‌ی کوتاه، بقیه‏‌ی نمایش شما در یک مکان اتفاق بیفتد، چه باید بکنید؟ امکان دارد شما واقعاً به یک صحنه‏‌ی جداگانه برای آن موقعیت جزیی نیاز داشته باشید، و این صحنه، داستان نمایش شما را به جلو حرکت دهد. بنابراین، ابتدا از خودتان بپرسید که آیا این صحنه واقعاً ضروری است، و این‏که آیا می‏توان آن‏را در دل فضاها و مکان‏‌های اصلی اجرا کرد یا نه. اگر این امر امکان‏پذیر نباشد و هنوز هم بخواهید از یک صحنه‏‌ی جداگانه استفاده کنید، ممکن است بتوانید یک فضای خاص را در دل فضای اصلی یا خارج از صحنه به‏‌کار بگیرید، مثلاً در جلوی پرده‏‌ی نمایش. به‏‌هرحال اگر کمی ابتکار و خلاقیت داشته باشید، تقریباً همیشه راهی برای حل هر مشکلی در صحنه وجود دارد.

تمرین10: ترکیب صحنه‌ای
به صحنه‌های اصلی و جزیی زیر دقت کنید و بعد پیشنهاد دهید که چطور می‌توان صحنه‌های جزیی را در دل صحنه‌ی کلی نشان داد؟
1.    صحنه‌ی اصلی: دفتر مدرسه، مدیر و ناظم درحال مشاجره با دانش‌آموزی هستند که متهم به دزدی یک کتاب داستان از کیف دوست خود در کلاس است. صحنه جزیی: کلاس درس و اصرار دانش‌آموز به دوست خود برای گرفتن کتاب.  
2.    صحنه‌ی اصلی: دادگاه خانواده، قاضی درحال بررسی پرونده‌ی درخواست طلاق یک زن جوان از همسرش می‌باشد. صحنه جزیی: خانه، مشاجره زن و مرد و ضرب و شتم زن توسط مرد.
3.    صحنه‌ی اصلی: بیمارستان، مرد جوانی که بر اثر تصادف بستری شده است و مأمور بیمه در حال صحبت با او و آشنایی با نحوه‌ی وقوع حادثه است. صحنه‌ی جزیی: خیابان، لحظاتی قبل از وقوع تصادف.

ارسال نظر