نمایشنامه‌‏نویسی گام به‌‏گام؛ راهنمای عملی برای نمایشنامه‌‏نویسان جوان(6)

انتخاب فضایی برای رویدادهای نمایشنامه

انتخاب فضایی برای رویدادهای نمایشنامه
نمایشنامه شما در چه مکانی اتفاق می‏افتد؟ شخصیت‏‌هایی را که شما با دقت ساخته‌‏اید، قصد دارند کجا زندگی کنند؟ تمامی زمان‏ها و فضا‏ها یکی نیستند. بهترین محیط نمایش، محیطی است که وقتی شخصیت‏ها را در آن قرار می‏‌دهید، اجازه‏‌ی بیشترین تضاد و کشمکش را داشته باشند.
شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۲
کد خبر :  ۱۵۸۵۹

*گردآوری و تألیف: حسین فدایی‏‌حسین
بخش ششم


◄ مکان نمایش(2)

در مبحث قبل، مکان نمایش را به دو بخش تقسیم کردیم: یکی مکان یا فضای فیزیکی (واقعی) که نمایش در آن به اجرا درمی‌آید که به آن صحنه‌ی نمایش می‌گویند و دیگری مکان یا فضای مجازی که در آن، داستان نمایش اتفاق می‌افتد. حالا که ما درباره‏‌ی انواع فضاهایی که بتوان نمایش را در آن اجرا کرد، و همچنین فضاهایی که داستان نمایش در آن‌ها روی می‌دهد صحبت کردیم، زمان آن رسیده که به مبحث اصلی مکان برگردیم؛ انتخاب فضایی برای رویدادهای نمایشنامه.

انتخاب فضایی برای رویدادهای نمایشنامه
نمایشنامه شما در چه مکانی اتفاق می‏افتد؟ شخصیت‏‌هایی را که شما با دقت ساخته‌‏اید، قصد دارند کجا زندگی کنند؟ تمامی زمان‏ها و فضا‏ها یکی نیستند. بهترین محیط نمایش، محیطی است که وقتی شخصیت‏ها را در آن قرار می‏‌دهید، اجازه‏‌ی بیشترین تضاد و کشمکش را داشته باشند. به‏‌عنوان مثال، برای یک زندانی که از زندان فرار کرده، پنهان شدن در یک پایگاه پلیس، هیجان‏‌انگیزتر از پنهان شدن در جنگل تاریک است. همین‏‌طور شخصی که به قصد خودکشی از دیوار پایین می‌‏پرد، هیجان‏ان‌انگیزتر از فردی است که در مطب دکتر می‏‌میرد؛ یا نشان دادن اضطراب یک بازیگر جوان برای اولین اجرا روی صحنه، بهتر از نشان دادن او را در یک کافه تریاست درحالی‏که با دوستش درباره‌‏ی آن صحبت می‏‌کند.
 
تمرین11: مکانی برای اختلاف و تنش

شخصیت‌ها زیر و موقعیت‏‌های آن‏ها را درنظر بگیرید، محیطی را پیشنهاد کنید که تنش‌‏های قوی برای آن‏ها ایجاد کند:
1. یک فرد معتاد که شدیداً تلاش می‏‌کند اعتیادش را ترک کند.
2. نوجوانی که نمی‏تواند شنا کند و از آب می‏ترسد.
3. دو آدم ترسو.
4. دو رقیب درحال رسیدن به نقطه‏‌ی پایان مسابقه.
5. یک دزد با نقاشی دزدیده شده.

 
رهنمودهای عملی: قدم بزنید!
برخی از نمایشنامه‌‏نویس‌‏ها پیشنهاد می‏‌کنند، در محیطی که می‏‌خواهید درباره‏‌ی آن بنویسید، راه بروید. برای مثال، زمانی‏که قصد دارید درباره‏‌ی اتفاقی در یک هتل بنویسد، به هتلی مشابه آن‏چه در ذهن دارید مراجعه کرده و در این باره تحقیق کنید. چه اتاق‏‌هایی در هتل وجود دارد؟ چه فعالیت‏‌هایی در آن‏جا اتفاق می‏‌افتد؟ چه شخصیت‏‌هایی در این مکان وجود دارند؟ از چه وسایلی در آن‏جا استفاده می‏‌شود؟ چه عاملی، هتل را متفاوت از خانه‏‌ی خصوصی یا اتاق یک آپارتمان می‏‌کند؟ ساختمان هتل بلند است؟ ساختمان هتل مدرن است یا قدیمی؟ چه تعمیری در آن صورت گرفته است؟ بنابراین اگر شما قصد دارید درباره‌ی شخصیت‏‌های مدرسه بنویسید، ولو این‏که پیش‏تر هر روز به مدرسه می‏‌رفتید، این‌‏بار به‏‌عنوان یک نمایشنامه‏‌نویس از مدرسه‌‏ای دیدن کنید. ممکن است شما نسبت به زمانی که دانش‌‏آموز بودید، چیزهای متفاوتی ببینید.


تمرین12: فهرست جزییات
رهنمودهای بالا را بکار ببرید. از محیطی که انتخاب کرده‌‏اید (چه مدرسه یا هر محیط دیگر) دیدن کنید. جزییات کامل درباره‏‌ی محیط را مشاهده کنید، جزییاتی درباره‌‏ی اتاق‌‏ها، اشیایی که آن‏جا پیدا می‌‏کنید و مردمی که در آن‏‌جا هستند. سعی کنید حداقل 12 مورد جزیی درباره‌‏ی آن بنویسید. ببینید آیا شما می‏توانید چیزهایی پیدا کنید که به‏‌جز افرادی که آن‏جا زندگی می‌‏کنند، کسی به آن‏‌ها توجه نداشته باشد.

◄ زمان نمایش
«زمان» در نمایشنامه‏‌ی شما به اندازه‏‌ی «مکان» آن دارای اهمیت است. شما مجبورید در این‌‏باره چند تصمیم بگیرید. نمایش در چه سالی اتفاق می‌‏افتد؟ آیا سال خاصی مثلاً سال 1959 می‌‏باشد، یا حال حاضر است؟ سالی را که شما انتخاب می‌‏کنید، تعیین‌‏کننده‏‌ی نوع لباس‏هایی خواهد بود که شخصیت‏ه‌ای شما می‏پوشند و هم‏چنین دیدگاه‌‏های افراد جامعه‏‌ی آن زمان را تعیین می‏‌کند. برای مثال، در سال 1342 یک مرد انقلابی، خانواده‌‏ی خود را رها کرده و جانش را برای دفاع از قیام 15 خرداد از دست می‏‌دهد. مسائلی که در ‌آن‌زمان اتفاق می‏‌افتاده کاملاً با مسائلی که درباره‏‌ی انقلاب در سال 1357 اتفاق می‏‌افتد متفاوت است.

سئوال بعد این‏ست که چه زمانی از سال اتفاق می‌‏افتد؟ هوای «تهران» در شهریورماه بسیار متفاوت از ماه بهمن است. نمایشی که با همان موضوع انقلاب در روز 17 شهریور اتفاق می‏افتد، با آن‏چه در 22 بهمن روی می‏‌دهد متفاوت است.

نمایش مربوط به چه ساعتی از روز می‌باشد؟ یک دختر دوازده ساله که در ساعت 4 یا 5 بعدازظهر از خانه بیرون می‌‏آید، امکان دارد برای دیدن دوستش یا شرکت در کلاس تقویتی یا یک محیط ورزشی برود. ممکن است منتظر اتوبوس باشد و یا سوار یک مینی‏‌بوس یا ون مسافرکش پر از آدم‏های جور واجور بشود که هردقیقه متوقف می‏‌گردد. حال اگر این دختر در ساعت 4 یا 5 صبح از خانه بیرون بیاید، چه هدفی را دنبال می‏‌کند؟ آیا او قصد فرار از خانه را دارد و یا... در چنین ساعتی از روز چه وسیله‏‌ی نقلیه‌‏ای را برای رسیدن به هدفش می‏تواند انتخاب کند؟
آماده باشید تا تمرینی راجع به کار بر روی «زمان» نمایش‌نامه داشته باشید.

تمرین13: انتخاب «زمان»
درست مثل تمرین مکان نمایش، تصمیم بگیرید که متن نمایش‌نامه شما مربوط به چه زمانی باشد که بیش‏ترین تنش‌‏ها را داشته باشد. به‏‌خاطر بسپارید که شاید «زمان» شما نیازمند یک تاریخ باشد، زمان مربوط به سال و ماه، یا بهتر است که به رویداد دیگری مرتبط باشد.

1. یک دانش‌‏آموز کلید جواب‏‌های معلم را دزدیده است.
2. مرد جوانی که خانه را به منظور پیوستن به ارتش ترک می‌‏کند.
3. زنی که تصمیم گرفته ازدواج نکند.
4. بازیگری که ترس از اولین اجرا برروی صحنه را دارد.
5. آشپزی که شام را سوزانده است.

تغییر زمان: نمایش چندصحنه‏‌ای
یک نمایش تک‏‌پرده‌‏ای با زمان محدود (10 دقیقه‌‏ای) در یک زمان پیوسته، اتفاق می‏‌افتد. نمایش در یک زمان خاص شروع شده و تا پایان، ادامه پیدا می‏‌کند و هیچ وقفه و زنگ تفریحی وسط آن نیست. اما در بعضی از نمایش‌‏های تک‌‏پرده‏‌ای بلند، چندین صحنه وجود دارد و نمایش‌‏های بلندتر، ممکن است چندین پرده با تعدادی صحنه داشته باشد. برای مثال، اولین صحنه‏‌ی نمایش شب جمعه اتفاق بیفتد و صحنه دوم، صبح آن‏‌روز باشد. بنابراین، بین صحنه‏‌ها فاصله‌‏ای وجود دارد. وقتی این فاصله و وقفه به‏‌وجود می‏آید، از خودتان سؤال‏‌های مشابه‌‏ای را که درباره‌‏ی صحنه اول پرسیدید، باردیگر بپرسید: چه زمانی بیشترین تنش‌‏ها به‌‏وجود خواهد آمد؟ درست مثل مورد «مکان نمایش»، هدف از انتخاب زمان باید انتخاب لحظاتی باشد که تأکید بر بیش‏ترین تضاد و تنش باشد (فرقی نمی‏‌کند که نمایش چند صحنه داشته باشد). با هر «زمان» جدیدی، ما باید به نکته‏‌ی اصلی و هدف، نزدیک‏تر شویم.

ارسال نظر