به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان قم، عصر دوشنبه 12 شهریور ماه انیمیشن «مری و گل جادو» در سالن سوره حوزه هنری قم اکران و با حضور محمدرضا آزاد مدرس دانشگاه و فرهاد منفرد کارشناس انیمیشن بررسی و تحلیل شد. پس از اکران این انیمیشن و در ابتدای بخش نقد و بررسی فرهاد منفرد به معرفی این اثر پرداخت. وی انیمیشن «مری و گل جادو» را محصول سال 2017 استودیو پونوک ژاپن دانست که به کارگردانی یونهبایاشی دانشآموخته استودیو جیبلی تولید شدهاست. «دنیای مخفی آریتی» و «وقتی مارنی آنجا بود» از دیگر آثار این کارگردان ژاپنی است.
منفرد همچنین تصریح کرد که داستان اصلی این انیمیشن بر اساس کتابی به نام دسته جاروی کوچک، نوشته مری استیوارت است که در سال 1971 منتشر شدهاست.
وی از لحاظ سبک بصری و ارجاعات فرافیلمی این انیمیشن را شبیه به کارهای استاد بزرگ انیمیشن ژاپن «هایائو میازاکی» خواند که بخاطر سابقه فعالیت کارگردان این انیمیشن در استودیو جیبلی است.
در ادامه محمدرضا آزاد کارشناس ارشد ادبیات نمایشی انیمیشن «ماری و گل جادو» را تولیدی در مسیر جریان هویتی انیمیشن ژاپن دانست که با ارجاعاتی که به فیلمهای فیلمسازان ژاپنی، کاراکترهای آشنا، موتیفهای فرهنگی مانند معبدی بالای کوه، یا شخصیتی مانند الهه و یا حتی اسامی افراد میدهد، زمینه برندسازی و هویت بخشی به فرهنگ ژاپنی را در سطح جهان فراهم میکند.
آزاد سپس به تحلیل جایگاه عقل و جادو و علم مفید و مضر در این انیمشن پرداخت و با اشاره به مصادیقی از فیلم، القای جنبه والای عقل در برابر جادو و همچنین آرامشبخشی علم مفید را از جمله نکات قابل توجه این فیلم دانست.
وی همچنین به تفسیر لایههای معنایی فیلم و مضمونهایی مانند لزوم اعتماد به نفس و بهرهبردن از نقاط ضعف به عنوان فرصتهایی برای موفقیت، پرهیز از انفعال و لزوم تعامل با افراد جامعه، پیروی از منافع جمعی به جای منافع فردی و مسئولیتپذیری پرداخت و نکات اخلاقی و تربیتی این اثر را برشمرد.
آزاد همچنین در به الگوهای خلق قهرمان توجه کرد و به تغییر شخصیت اصلی داستان از مرحلهی بیمیلی و بیتوجهی تا مرحلهی یک قهرمان کنشگر اشاره کرد.
این مدرس دانشگاه در پایان سخنانش از زاویهی ساختار داستانی و پیرنگ، نشانه شناسی و پرداخت نشانهها به تجزیه و تحلیل این اثر پرداخت.