جلوه‌ای از شور و شعور حسینی در قاب تصویر

جلوه‌ای از شور و شعور حسینی در قاب تصویر
نمایشگاه گروهی عکس «کآشوب» با موضوع محرم و آیین‌های عزاداری حسینی در نگارخانه اشراق حوزه هنری خراسان رضوی در حال برگزاری است.
شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰
کد خبر :  ۴۰۸۴۵

 

به گزارش واحد خبر روابط عمومی حوزه هنری خراسان رضوی، همزمان با ماه محرم و ایام عزاداری سید و سالار شهیدان امام حسین علیه‌السلام، نگارخانه اشراق حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی، میزبان نمایشگاه گروهی عکس «کآشوب»  با آثاری از عکاسان مطرح خراسانی است.در این نمایشگاه، عکس‌هایی از حال و هوا و آداب و رسوم عزاداری در شهرهای بیجار، کاشان، همدان، یزد، نیشابور، بابل، ماسوله، اصفهان، مشهد و کشور عراق در آن به نمایش گذاشته شده که با استقبال خوب علاقه‌مندان به هنر عکاسی همراه بوده است. 

فرامرز عامل‌بردبار، سیّد مهدیا مصباحی، حمید سلطان‌آبادیان، حمید سبحانی، محمود بازدار، امیر عنایتی، صادق ذبّاح و سمیرا غفاریان قالیباف عکاسانی هستند که آثارشان در این نمایشگاه معرض دید عموم علاقه‌مندان قرار گرفته است. هرکدام از این هنرمندان از زاویه متفاوتی شور و حال عزاداران را به ثبت رسانده‌اند:

ضرورت شناخت و آگاهی از واقعه کربلا در عکاسی عاشورایی

 فرامرز عامل بردبار از عکاسان باسابقه و مطرح کشور در حاشیه این نمایشگاه درباره تفاوت‌های عکاسی عاشورایی با دیگر شاخه‌های این رشته گفت: عکاسی عاشوریی از نگاه تکنیکی نوعی عکاسی مستند اجتماعی است اما تفاوت آن با دیگر شاخه‌های عکاسی، ضرورت بهره‌مندی از شناخت و آگاهی نسبت به واقعه کربلا است که به عکاس کمک می‌کند نتیجه بهتر بگیرد. وی افزود: یک عکاس خارجی وقتی از دور دسته عزاداری را می‌بیند ممکن است آن را با یک کارناوال اشتباه بگیرد درحالی که عکاس آیینی و مذهبی ما پیشینه سنت‌ها را میشناسد می‌داند که رنگ قرمز در عزاداری‌ها به چه مفهومی است، رنگ‌هایی مثل زرد و سبز به چه علت به کار میرود، علم و کتل نشانه چیست و...پس شناخت فرهنگ عاسورایی شریط اصلی ثبت یک متفاوت است.

بردبار با اشاره به تجربیات خود از عکاسی محرم ادامه داد: شناخت و آگاهی از پیام نهضت عاشورا در آیین عزاداری مردم هم به چشم می‌خورد به طوری که اکنون نسبت به ۲۰ سال پیش، برخی از باورهای نادرست مثل قمه‌زنی کمتر شده است و در مراسم‌های عزاداری محرم هرساله جلوه شعور حسینی در کنار شور حسینی پررنگ‌تر می‌شود.

  این مدرس برجسته عکاسی خاطرنشان کرد: عزاداری‌های ما دارای ریتم است و ریتم یکی از نشانه‌های عکس زیباست لذا ثبت آن توسط عکاس سبب می‌شود اثری جذاب‌تر خلق شود.

وی ادامه داد: همچنین استفاده از تکنیک برای انتقال مفهوم در عکاسی اهمیت ویژه دارد در یکی از عکس‌هایی که از من در این نمایشگاه وجود دارد تصویر یک عزادار چندین بار تکرار شده است که بیانگر تکثر و تکرار فرهنگ عاشورایی با تکیه بر شور و حال و شناخت بیشتر است. درواقع مجموعه دوستانی که در نمایشگاه عکس «کآشوب» شرکت کردند شور و شعور حسینی را به تصویر کشیدند و عکس‌هایی را برای نمایش، انتخاب کردند که تماشاگر، راضی از نمایشگاه بیرون می‌رود. 

بردبار به‌عنوان توصیه به عکاسان جوان آیینی و عاشورایی گفت: پیشنهاد میکنم عکاسان این عرصه تلاش کنند دامنه کاری و مطالعه خود را وسیع‌تر و بیشتر کنند چرا که اکثر آثار ثبت شده از مراسم‌های داخل ایران و کشور عراق  است در حالی که در پاکستان، افغانستان، هندوستان و بسیاری از کشورهای دیگر نیز عزاداری‌ها حسینی برگزار می‌شود البته عکاسان بودجه‌ای ندارند و همین نمایشگاه نیز اگر حوزه هنری خراسان رضوی حمایت نمیکرد شاید برپا نمیشد لذا امیدوارم ارگان‌های فرهنگی از عکاسان ما حمایت کنند تا شاهد ثبت لحظات ماندگار بیشتری از این مراسم‌های بزرگ معنوی باشیم.  

 

محمود بازدار از دیگر عکاسان نمایشگاه «کآشوب» با بیان اینکه پررنگ‌ترین وجه عکاسی آیینی در فرهنگ ما، عکاسی محرم و عاشورایی است، گفت: هر هنرمندی از نگاه خودش به این واقعه می‌پردازد و در این نمایشگاه نیز شاهد نگاه‌های مختلفی مثل ژورنالیسیتی، مستند، مینیمال و... هستیم که هرکدام زیبایی و ویژگی‌های خاص خود را دارد.وی افزود: باتوجه به اینکه حرفه اصلی من گرافیک است نگاهم به فرم نزدیک‌تر بوده، عنصر انسانی در آثارم کمتر است و به نوعی با عکاسی مستند که عمدتاً روایتی را در بردارد متفاوت بوده و بیشتر سبک مینی‌مال است.  

دوست دارم به‌جای عکاسی به میان جمعیت عزادار بروم و با آنان همراه شوم

 سمیرا غفاریان قالیباف نیز با بیان اینکه عکاسی عاشورایی همیشه برای من حس متفاوتی دارد، خاطرنشان کرد: شور و حالی که در بین مردم عزادار موج می‌زند و اینکه هرکدام به طریقی در سوگ امامشان اندوهگین هستند آدم را منقلب می‌کند؛ بنظرم عکاسی از این لحظه‌ها کار سختی است. من بیشتر مواقع دوست دارم به میان جمعیت بروم و با آنان همراه شوم. این عکاس مشهدی افزود: سبک کاری من مستند است اما درباره عکاسی از مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی، نگاهی مینیمال و خلوت‌گرا دارم بدین معنا که بیشتر علاقه دارم تصویر لحظاتی که مردم در شب‌های محرم در گوشه‌هایی دنج با خود و خدای خود خلوت می‌کنند را به ثبت برسانم. 

امیر عنایتی یکی دیگر از عکاسان مطرح خراسان و شرکت‌کنندگان در نمایشگاه «کآشوب» با اشاره به اینکه در ماه محرم همه فارغ از هر نوع عقیده‌، زبان و مذهبی که دارند به واسطه نام امام حسین علیه‌السلام گردهم در مراسم عزاداری جمع می‌شوند، گفت: گاهی برای عکاسی از این مراسم به شهرها و روستاهایی می‌رویم که ممکن است زبان و گویش آنان را متوجه نشویم اما همان احساسی که با بیان نام بزرگان و شهیدان کربلا منتقل می‌کنند، تاثیرگذار است؛ شاید بتوان گفت عزاداری ما عکاسان نیز در ثبت همین لحظات و شور و حال حسینی است؛ امیدوارم خدا ازمان قبول کند. 

گفتنی است نمایشگاه «کآشوب» تا ۳۰ شهریورماه ادامه دارد. علاقه‌مندان می‌توانند جهت بازدید از ساعت ۱۷ الی ۲۰ به نگارخانه اشراق حوزه هنری خراسان رضوی (بین هاشمیه ۲۰ و ۲۲) مراجعه کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر