«پرندگان خشمگین» در حوزه هنری قم نقد شد

«پرندگان خشمگین» در حوزه هنری قم نقد شد
عصر دوشنبه 16 مرداد ماه 1396 انیمیشن «پرندگان خشمگین» در سالن سوره حوزه هنری قم اکران و با حضور محمد رضا آزاد و علاقمندان به آثار تصویری نقد و بررسی شد.
چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۲
کد خبر :  ۱۸۹۵۰

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان قم، عصر دوشنبه 16 مرداد ماه 1396 انیمیشن «پرندگان خشمگین» در سالن سوره حوزه هنری قم اکران و با حضور محمد رضا آزاد و علاقمندان به آثار تصویری نقد و بررسی شد. پس از نمایش فیلم و در ابتدای بخش نقد اثر، روح الله زنگنه منفرد کارشناس انیمیشن اطلاعاتی را در خصوص مراحل ساخت و مشخصات فنی انیمیشن ارائه کرد. وی خاطر نشان کرد انیمیشن سینمایی پرندگان خشمگین محصول سال 2016 میلادی کمپانی کلمبیا پیکچرز و روویو انیمیشن است. روویو انیمیشن در واقع همان شرکت تولیدکننده گیم انگری برد است.   

سپس محمد رضا آزاد کارشناس ارشد ادبیات نمایشی و مدرس دانشگاه به نقد و بررسی محوایی اثر پرداخت. آزاد در ابتدای سخنانش به این نکته اشاره کرد که این اثر پیش از این به صورت بازی تولید شده و پس از اقبال عمومی در سطح جهان به یک فیلم انیمیشن تبدیل شده‌است. وی در ادامه تاکید کرد: «این موضوع می‌تواند تاکید بر این مهم داشته باشد که با بهره بردن از ظرفیت تعاملی و اقتباسی میان رشته‌ها و گونه‌های مختلف هنری می‌توان زمینه افزایش علاقمندی، تاثیرگذاری و گفتمان‌سازی را فراهم کرد.»

آزاد به ویژگی خاطره‌سازی در بازی انگری برد اشاره کرد و تکرار این خاطره‌سازی را به گونه‌ای دیگر در فیلم، باعث جذابیت این اثر سینمایی دانست. وی سپس به چگونگی تبدیل اجزاء یک بازی از جمله موقعیت کلی، داستان ، شخصیت، صحنه‌پردازی و موسیقی، به یک موقعیت دراماتیک اشاره کرد و به ذکر نمونه‌هایی از این تبدیل در بازی و فیلم پرندگان خشمگین پرداخت.

محمدرضا آزاد در نقد و تحلیل مضمونی، انیمیشن پرندگان خشمگین را نمونه‌ای از صدها محصول انیمیشنی دانست که باورهای کهن‌الگویی و تفکرات روز در آن مطرح می‌شود. وی برای نمونه تفکر «رویای آمریکایی» در انیمیشن پرندگان خشمگین را که آمریکا را یک قدرت برتر و ناجی جهان جلوه می‌دهد، بررسی و مورد توجه قرار داد.

این مدرس دانشگاه در ادامه به مقوله مهاجرت و نگاه القاء شده به مهاجران که با کشتی به سوی خاک یه کشور می‌‌روند و قصدی جز خشونت و نابودی و بردن سرمایه‌های آن کشور ندارند، پرداخت و تاکید کرد: «فیلمساز در ساختن ابعاد زندگی خوک‌ها به گونه‌ای کار کرده که مخاطب را نسبت به مهاجران جهان کنونی بدبین می‌کند.»

وی در پایان به جنبه‌های مختلف اسطوره‌شناسی، سبک زندگی، روابط اجتماعی، فرزندآوری، اهمیت ملی‌گرایی، تعصب نسبت به داشته‌ها، و نیز اهمیت جزئیات و حواشی جنبی فیلم در تاثیرگذاری بر کودکان اشاره کرد.

 

 

ارسال نظر