احمد سلیمانی مسئول واحد هنر‌های نمایشی حوزه هنری قم:

اتفاقات خوبی برای تئاتر قم در راه است

اتفاقات خوبی برای تئاتر قم در راه است
این روز‌ها رفت و آمد‌های اهالی تئاتر به حوزه هنری قم زیاد شده و صدای آنها و اجراهایشان بیش از پیش در ساختمان حوزه هنری می‌پیچد. سراغ احمد سلیمانی مسئول واحد هنر‌های نمایشی حوزه هنری رفته‌ایم تا از برنامه‌های این واحد در آینده نزدیک باخبر شویم.
دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۴
کد خبر :  ۳۵۰۳۲۱

جنب و جوش بچه‌های تئاتر در حوزه هنری زیاد شده است، این روز‌ها در واحد نمایش حوزه هنری قم چه خبر است؟
خبر که زیاد است از تمرین و کلاس و اجرا. ۳۴ هنرجو در حال آماده شدن برای اجرای پایان‌دوره بازیگری هستند. گروه‌های مختلف در حال تمرین هستند. مثل گروه‌های برگزیده کشوری هنرستان هنر‌های زیبا و گروه دانشجویان دانشگاه اندیشه اسلامی که در پلاتو سوره تمرینات‌شان را پیش می‎برند.
یک فراخوان منولوگ عاشورایی برای کارگردان‌های اولی منتشر شده که دبیر آن سید صدری میره‌ای‌ست. فراخوان کلاس بازیگری کودک و نوجوان و بزرگسال هم با تازگی منتشر شده‌است.
همچنین کلاس آموزش دستگاه‌های آوازی برای تعزیه در حال برگزاری‌ست و چند اثر نمایشی هنرجویی در حال آماده شدن برای اجرا هستند. همچنین از هفته آینده جلسات اکران و نقد «فیلم تئاتر» از سر گرفته می‌شود.

از کار‌های در دست تولیدتان کدام یک در آستانه اجرا قرار دارد؟
یکی از کار‌های در دست تولید که آماده اجرا می‌باشد، نمایش «قصه سیبی که نصف نشد»‌است. این کار توسط باشگاه تئاتر تجربه و ابراهیم وفایی از اعضای این باشگاه تولید می‌شود. این نکته هم گفتنی‌ست که این کار اولین تجربه کارگردانی آقای وفایی است. 

یک فراخوان برای آغاز به کار کارگروه عکس تئاتر باشگاه تئاتر تجربه هم منتشر شده. برای این حوزه چه برنامه‌ای دارین؟
بله عکاسی تئاتر جزء مواردی است که متاسفانه این چند ساله در کنار هنر نمایش قم رشد لازم را نداشته و پرورش و آموزش نیرو در آن کمتر صورت گرفته. کارگروهی در باشگاه تئاتر تجربه راه‌اندازی شده و فراخوانی برای جذب علاقمندان منتشر شده است. همچنین کارگاهی در هفته اول تیر ماه با حضور یکی از اساتید کاربلد عکاسی تئاتر کشور برگزار می‌کنیم. سپس هنرجویان برای پروژه‌های در حال اجرا معرفی می‌شوند. از عکس‌های هنرجویان نمایشگاه برگزار می‌شود و سپس در پایان سال عکس‌های گرفته شده از آثار تئاتر، داوری و منتخبین معرفی و تجلیل می‌شوند.


از تئاتر بچه‌های مسجد چه خبر؟
تئاتر بچه‌های مسجد هم روال خودش را پی می‌گیرد و فعالیت‌هایش محدود به برگزاری زمان جشنواره نیست. اهم فعالیت‌های بچه‌های مسجد در حال حاضر عبارت است از؛ دورجدید تربیت مربی زیر نظر استاد سید حسین فدایی حسین، برای مربیان دوره دیده، دوره جامع تئاتر را خواهیم داشت. دوره نمایشنامه‌نویسی از سال قبل ادامه دارد. چند اثر در حال تولید نمایش هستند. نمایش‌های منتخب دوره گذشته جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد در مساجد در حال اجرا هستند. در حال آماده‌سازی و مقدمات پنجمین جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد استان قم هستیم. همچنین برگزاری دورهمی تئاتر بچه‌های مساجد هر ماه به میزبانی یک مسجد از دیگر فعالیت‌های امسال خواهد بود.

اخیرا واحد تعزیه اجرا‌هایی در بزرگداشت یکی از پیشکسوت تعزیه گیو داشته، این واحد فعالیت‌های دیگری در این روز‌ها خواهد داشت؟
بله، آموزش به ویژه آموزش نوجوانان و جوانان، اجرا‌های مناسبتی، تشکیل گروه بانوان که اجرا‌های ویژه برای بانوان داشته باشند و تولید تعزیه

ارسال نظر