در گفتگو با سید حسین فدایی حسین مطرح شد:

کارگاه نمایشنامه‌نویسی حوزه هنری قم با هدف شناسایی استعدادهای استان برگزار می‌شود.

کارگاه نمایشنامه‌نویسی حوزه هنری قم با هدف شناسایی استعدادهای استان برگزار می‌شود.
درباره‌ی این کارگاه و محتوای آن گفتگویی با مدرس این دوره نمایشنامه‌نویسی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱
کد خبر :  ۱۹۹۰۷

کارگاه آموزش نمایشنامه‌نویسی مقدماتی حوزه هنری قم عصر هر پنجشنبه با حضور سید حسین فدایی حسین با موضوع اصول و مبانی نمایشنامه‌نویسی در حوزه هنری استان قم برگزار می‌شود. درباره‌ی این کارگاه و محتوای آن گفتگویی با مدرس این دوره نمایشنامه‌نویسی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

جایگاه نمایشنامه در یک اثر نمایشی چیست؟

نمایشنامه به‏ عنوان یکی از ارکان اصلی هر اثر نمایشی در جهان ادبیات دراماتیک همواره حائز اهمیت بوده. نمایشنامه در اصل نقشه‏‌ی راه برای یک گروه نمایشی محسوب می‏‌شود؛ مسیری که اگر به ‏درستی توسط نمایشنامه‏ نویس تدوین شده باشد، می‌‏تواند انرژی و توان گروه را به‏ خوبی منسجم کرده و آنها را به‏ سوی هدف نهایی پیش ببرد و درصورتی‏ که مسیری غلط را طرح کرده باشد، گروه را به خطا می‏برد.

کارگاه آموزش نمایشنامهنویسی حوزه هنری قم با چه هدفی تعریف و برگزار می‌شود؟

با هدف شناسایی استعدادهای استان و با هدف آموزش اصول و مبانی نمایشنامه‏‌نویسی به‏‌خصوص برای علاقمندان جوانی که امکان دسترسی به منابع آموزشی و یا حضور در کلاس‏‌های آکادمیک را ندارند. «کارگاه آموزش نمایشنامه‌‏نویسی» با رویکردی کاملاً کاربردی برگزار می‌شود.

در کارگاه مقدماتی نمایشنامه‌نویسی چه سر فصل‌هایی تدریس می‌شود؟

کل دوره شامل 12 جلسه سه‌ساعته است که تا کنون 5 جلسه از آن برگزار شده‌. مباحثی که در این دوره مطرح می‌شوند عبارتند از: ایده‌یابی و راهکارهای توسعه ایده، موضوع و مضمون در نمایشنامه، تهیه طرح نمایشنامه، خلق شخصیت نمایشی، راهکارهای معرفی شخصیت، ایجاد تضاد و کشمکش، زمان و مکان، ساختار نمایشنامه، دیالوگ و گفتار نمایشی، دستورات اجرایی، پیش‌نویس اول و بازنویسی نمایشنامه. پس از طرح هر مبحث هم تمرینات متناسب با آن ارائه می‌شود.

برای ورود به دوره تکمیلی نمایشنامه‌نویسی حوزه هنری شرایطی دارید؟

هریک از شرکت‌کنندگان در کارگاه علاوه ‌بر انجام تمرین‌های کلاسی موظف هستند در پایان دوره حداقل یک اثر نمایشی قابل قبول بنویسند و این لازمه‌ی ورود به دوره‌ی تکمیلی و پیشرفته‌ی نمایشنامه‌نویسی خواهد بود.

 

ارسال نظر