در گفتگو با محمد غفاری دبیر دومین کنگره شعر نیایشی مواهب مطرح شد:

اختتامیه دومین کنگره شعر آئینی «مواهب» برگزار می‌شود / کنگره مواهب صرفا یک فراخوان و دریافت اشعار و انتخاب افراد برگزیده نیست.

اختتامیه دومین کنگره شعر آئینی «مواهب» برگزار می‌شود / کنگره مواهب صرفا یک فراخوان و دریافت اشعار و انتخاب افراد برگزیده نیست.
عصر چهارشنبه 26 مهر ماه 1396با برگزاری مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان، دومین کنگره شعر نیایشی مواهب به پایان راه خود می‌رسد.
شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۸
کد خبر :  ۱۹۹۷۷

عصر چهارشنبه 26 مهر ماه 1396با برگزاری مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان، دومین کنگره شعر نیایشی مواهب به پایان راه خود می‌رسد. در گفتگویی با محمد غفاری دبیر این کنگره در پی هدف حوزه هنری قم از  برگزاری این کنگره استانی، روند برگزاری و برنامه‌ای که برای اختتامیه تدارک دیده شده، ‌بوده‌ایم. 

 

  • چندمین دوره کنگره مواهب را برگزار می‌کنید؟ موضوع این دوره از کنگره چه بوده‌است؟

بعد از برگزاری موفق نخستین کنگره شعر نیایش با عنوان مواهب، امسال هم توفیق شد که مقدمات برگزاری این کنگره فراهم شود و انشالله با اجرای مراسم اختتامیه دومین کنگره به پایان کار خود خواهد رسید. موضوع کنگره‌ی امسال برداشت‌های شاعرانه از مفاهیم و مضامین مندرج در مناجات شعبانیه بود.

 

  • حوزه هنری با چه دورنمایی این کنگره را برگزار می‌کند؟

با توجه به تاکیدات چند باره‌ی مقام معظم رهبری به شاعران درباره پرداختن به ادعیه و مناجات، تلاش کردیم که در این دو سال به یک نرم‌افزار برای برگزاری کنگره برسیم و تلاش کنیم بیشترین ارتباط معنایی بین عبارات دعا و اشعار تولیدی و البته به صورت غیرمستقیم و شاعرانه برقرار شود. در واقع این کنگره صرفا یک فراخوان و دریافت اشعار و انتخاب افراد برگزیده نیست؛ بلکه یک فرآیند است که شاعر ابتداء با محتوا و عبارات دعا آشنا می‌شود و بعد با بهره‌گیری از آن، برداشت‌های خود را به صورت شاعرانه و با زاویه دیدی نو ارائه می کند. با توجه به اقدام موثر و موفق، هدف بعدی ما این است که بتوانیم سال آینده کنگره را به صورت ملی برگزار کنیم و با توجه به جایگاه شعر آیینی در شهر مقدس قم، شاهد شرکت شاعران سراسر کشور در این کنگره باشیم.

 

  • فراخوان دومین دوره کنگره چه‌زمانی منتشر شد و چند اثر به دبیرخانه رسیده‌است؟

فراخوان این کنگره در روزهای پایانی ماه شعبان و در آستانه ماه مبارک رمضان منتشر شد و تا روز پنجم مرداد آثار ارسال شده به دبیرخانه دریافت شد. نزدیک به 150 اثر به دبیرخانه واصل شد که این تعداد برای یک کنگره استانی با موضوع خاص بسیار چشمگیر است و جا دارد از همه‌ی شاعران گرانقدر استان که به شرکت در کنگره اهتمام ورزیدند سپاسگزاری کنم.

 

  • داوری این کنگره به چه ترتیبی انجام شده و داوری آثار به عهده چه کسانی بوده‌است؟

داوری در این کنگره در دو بخش مقدماتی و نهایی بود. بعد از کد‌گذاری آثار، در بخش مقدماتی با غربالگری ابتدایی و جدا کردن اشعاری که از ضعف‌های ابتدایی رنج می بردند، غریب به 100 شعر در اختیار آقایان سید مهدی حسینی و حسن بیاتانی که از اساتید شعر هستند، قرار داده شد و داوری آن توسط این دو بزرگوار انجام پذیرفت.

 

  • مراسم کنگره این کنگره چه زمانی برگزار می‌شود و برنامه شما برای این مراسم چیست؟

مراسم اختتامیه  انشالله عصر چهارشنبه 26 مهرماه با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم برگزار خواهد شد تا در این ایام که منتسب است به امام زین العابدین علیه السلام، عرض ارادتی داشته باشیم به محضرشان که گنجینه ادعیه و مناجات میراث گرانبهای به جای مانده از آن امام همام است. علاقه‌مندان به شعر و ادب آیینی می‌توانند برای شرکت در این کنگره از ساعت 16 روز چهارشنبه 26 مهرماه در سالن شهید آوینی، واقع در قم، خیابان جمهوری، نبش کوچه 28 حاضر شوند.

 

 

ارسال نظر