با برگزاری مراسم اختتامیه

کنگره شعر نیایش «مواهب» به پایان راه رسید

کنگره شعر نیایش «مواهب» به پایان راه رسید
عصر چهارشنبه 26 مهر ماه 1396 با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، رئیس حوزه هنری قم، اساتید و شاعران شعر آئینی و نیایشی اختتامیه دومین کنگره استانی شعر مواهب برگزار شد.
پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳
کد خبر :  ۲۰۰۵۷

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان قم، عصر چهارشنبه 26 مهر ماه 1396 با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان،  رئیس حوزه هنری قم، اساتید و شاعران شعر آئینی و نیایشی اختتامیه دومین کنگره استانی شعر مواهب برگزار شد. در ابتدای مراسم اختتامیه که در سالن آمفی تئاتر شهید آوینی برگزار شد، محمد جواد شرافت مجری کارشناس این مراسم از کیفیت، غنا و تنوع در سبک آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره ابراز خرسندی کرد. در ادامه سید موسی حسینی کاشانی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم ضمن تشکر از مجموعه حوزه هنری قم و مجدالدین معلمی رئیس این حوزه برای سهیم کردن اداره ارشاد اسلامی استان در این جشنواره معنوی اعلام کرد: «بنای این اداره کل بر این است که در تمامی برنامه‌های فرهنگی هنری استان به عنوان همراه و همکار و خادم در کنار تمام سازمان‌های فرهنگی هنری استان باشد.» وی در ادامه ابیاتی از سروده‌های خود درباره شهید محسن حججی را قرائت کرد.

 

شعر فارسی با دعا و نیایش بزرگ شده‎است

در ادامه محمدعلی مجاهدی در سخنانی کوتاه به صفت رحمانیت خداوند اشاره کرد و گفت: «با خدایی روبرو هستیم که کریم و رحیم است و آفریده‌هایش را دوست دارد. او سفره روزی را برای گبر و کافر و مشرک و مسلمان، یهودی و نسارا گسترده‌است.»

دبیر شعر آئینی کشور در ادامه به ارتباط بنده و پرودگار اشاره کرد و گفت: «خداوند دوست دارد که بنده در این دلداگی سهمی داشته باشد. سفارش می‌کنم که دوستان، خلوت سحری و نیمه شبی را ترک نکنند. اگر این دلدادگی ادمه داشته‌باشد کشف و شهودها و الهاماتی را در بر دارد. این راهی‌ست که تجربه شده و جواب داده‌است.» وی در ادامه به قرائت سروده‌های نیایشی خود پرداخت.

دیگر سخنران این کنگره مرتضی امیری اسفندقه شاعر شناخته شده‎ی آیینی بود. وی به سابقه‌ی شعر نیایشی در اشعار شاعران بزرگ تاریخ ادبیات ایران اشاره کرد و سابقه این نوع شعر را در عصر معاصر و در اشعار شاعرانی چون صائب تبریزی، مهدی اخوان ثالث و دکتر شفیعی کدکنی پیگیری کرد و نمونه‌هایی از اشعار این شاعران را به‌عنوان شاهد مثال قرائت کرد. وی تاکید کرد: «بر کسی پوشیده نیست که شعر فارسی با دعا و نیایش بزرگ شده‎است.»

 

کنگره مواهب فرآیندی بود که در آن شاعران با دعا انس گرفتند

همچنین محمد غفاری دبیر دومین کنگره شعر مواهب در سخنانی تاکید کرد: «کنگره مواهب تنها یک جشنواره نبود بلکه یک فرآیند بود که در آن شاعران با دعا انس گرفتند.» وی در ادامه هدف این کنگره را آشنایی تدریجی شاعران با اشعار نیایشی به‌ویژه با موضوع مناجات شعبانیه دانست. غفاری همچنین از آقایان سید مهدی حسینی و حسن بیاتانی برای داوری آثار این جشنواره تشکر کرد.

بخش اصلی این مراسم به شعرخوانی شاعران جوان استان و برگزیدگان کنگره اختصاص یافت. مناجات‌خوانی استاد داود چاوشی و رونمایی از کتاب مجموعه اشعار برگزیده جشنواره از دیگر بخش‌های این مراسم بود. پایان بخش مراسم اختتامیه دومین کنگره شعر نیایش «مواهب» معرفی برگزیدگان و تقدیر از آنها بود.

به این ترتیب که رضا خورشیدی فرد رتبه نخست، عاطفه جوشقانیان رتبه دوم و راضیه مظفری و زهرا نظری به صورت مشترک موفق به کسب رتبه سوم این کنگره شدند. همچنین از طیبه عباسی، محمدجواد الهی‌پور، علیرضا محمدعلی بیگی و نعیمه وافی تقدیر شد.

 

 

ارسال نظر