مهدی کفاش در کارگاه آموزش «خاطره‌نویسی سفر اربعین»:

عبور از قرائت‌های رسمی و بیان نادیده‌ها، عامل جذابیت سفرنامه‌های اربعینی خواهد بود.

عبور از قرائت‌های رسمی و بیان نادیده‌ها، عامل جذابیت سفرنامه‌های اربعینی خواهد بود.
کارگاه آموزش «خاطره‌نویسی سفر اربعین» با حضور جواد محمد زمانی و مهدی کفاش عصر یکشنبه 7 آبان ماه 1396 در سالن سوره حوزه هنری قم برگزار شد.
دوشنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱
کد خبر :  ۲۰۴۷۳

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان قم، کارگاه آموزش «خاطره‌نویسی سفر اربعین» با حضور جواد محمد زمانی و مهدی کفاش عصر یکشنبه 7 آبان ماه 1396 در سالن سوره حوزه هنری قم برگزار شد. در بخش نخست این کارگاه مهدی کفاش مدرس داستان‌نویسی به معرفی انواع سفرنامه و شاخصه‌های آن پرداخت. وی تعاریف مختلفی از سفرنامه‌نویسی ارائه کرد و انواع آن را بررسی نمود. کفاش با بیان ویژگی‌های خاص سفر اربعین و اتفاقات پیرامونی آن، نوع نگاه نویسنده و برداشت‌های شخصی‌اش را مهم‌ترین عامل موفقیت در نگارش چنین سفرنامه‌هایی دانست و از حاضران خواست تا در نگارش سفرنامه‌های اربعینی به آنچه دیگران نمی‌بینند، توجه کنند. کفاش جذابیت و زیبایی یک سفرنامه با موضوع اربعین حسینی را عبور از قرائت‌های رسمی و بیان نادیده‌ها دانست و چنین برخوردی با موضوع را باعث تاثیرگذاری بیشتر بر مخاطبان دانست.

در بخش دوم این کارگاه حجت الاسلام والمسلمین جواد محمد زمانی به سخنرانی پرداخت و از جایگاه سفرنامه‌نویسی در ادبیات فارسی گفت. وی سفرنامه «خسی در میقات» جلال آل احمد را به‌عنوان یک نمونه موفق برشمرد و تاثیرات آن بر شناخت فرهنگ حج را یادآور شد. محمد زمانی با اشاره به سفر اربعین و کارویژه‌های آن، مهم‌ترین اولویت در سفرنامه‌نویسی اربعین حسینی را شناخت فرهنگ و رسوم مردم عراق و انعکاس آن دانست. محمدزمانی با تاکید بر نگاه درست به آداب مردم، مستندنویسی و وقایع‌نگاری را شرط اصلی یک سفرنامه دانست و از ضرورت توجه به سفرنامه‌نویسی برای ماندگاری وقایع در تاریخ گفت.

 

 

ارسال نظر