«مواجهه کارگردان با متن» نخستین کارگاه آموزشی جشنواره اولین تجربه

«مواجهه کارگردان با متن» نخستین کارگاه آموزشی جشنواره اولین تجربه
ظهر یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1397 ورکشاپ «مواجهه کارگردان با متن» با حضور محمدرضا آزاد کارشناس ارشد ادبیات نمایشی و مدرس دانشگاه در سالن آسمان حوزه هنری قم برگزار شد.
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱
کد خبر :  ۲۴۳۹۷

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان قم، ظهر یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1397 ورکشاپ «مواجهه کارگردان با متن» با حضور محمدرضا آزاد کارشناس ارشد ادبیات نمایشی و مدرس دانشگاه در سالن آسمان حوزه هنری قم برگزار شد. آزاد در ابتدای این کارگاه به اصلی‌ترین وظیفه‌ی کارگردان تئاتر که «انتخاب» است اشاره کرد و انتخاب متن، انتخاب طرح، انتخاب بازیگر و انتخاب بهترین شرایط و دراماتیک‌ترین حالت برای یک اجرا را از جمله این انتخاب‌ها دانست.

وی کارگردان را مانند کشاورزی دانست که باید بهترین دانه را در بهترین زمین کاشته و پرورش دهد تا بهترین محصول را برداشت کند.

این مدرس دانشگاه در ادامه خاطر نشان کرد که کارگردان برای رسیدن به انتخاب‌های درست باید به موارد مختلفی اشراف داشته‌باشد از جمله؛ آگاهی از تخصص‌های مختلف هنر نمایش و تکنیک‌های آن، آگاهی از سیاست و جهان اطرافش، نگرش و جهان‌بینی خاص، دوراندیشی و مصلحت اندیشی و عکس‌العمل‌های خاص به اتفاقات پیرامونی.   

آزاد در ادامه به بحث درباره هر کدام از وظایف و ویژگی‌های کارگردان تئاتر پرداخت و به پرسش‌های هنرجویان کارگاه پاسخ گفت.

 

ارسال نظر