نقد مجموعه‌ی «بی‌خوابی» در عصرانه داستان

نقد مجموعه‌ی «بی‌خوابی» در عصرانه داستان
عصرانه داستان حوزه هنری قم به نقد و بررسی مجموعه داستان کوتاه «بی خوابی» نوشته مصطفی پورنجاتی اختصاص یافت.
پنجشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵
کد خبر :  ۲۸۴۲۹

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان قم، عصرانه داستان حوزه هنری قم به نقد و بررسی مجموعه داستان کوتاه «بی خوابی» نوشته مصطفی پورنجاتی اختصاص یافت. در ابتدای این نشست که عصر چهارشنبه 17 مردادماه 1397 در سالن سوره حوزه هنری قم برگزار شد، افسانه بختیاری‌نژاد مجری و کارشناس، به گفت و گو با مصطفی پورنجاتی نویسنده‌ی کتاب پرداخت. پورنجاتی در این گفتگو درباره کتاب، انتخاب سوژه‌ها و ساخت شخصیت‌ها توضیحاتی ارائه کرد. او در سخنانش به شرح مراحل نگارش ۱۳ داستان این مجموعه پرداخت و به مسایل اجتماعی و طنز موجود در آنها اشاره کرد.

در بخش دوم این نشست ادبی زهره میرعارفی نویسنده و منتقد ادبی در جایگاه قرار گرفت تا  به بررسی این اثر داستانی بپردازد. وی با مرور و معرفی داستان‌های خطی، مدرن و پست مدرن، به بررسی مجموعه «بی‌خوابی» از این منظر پرداخت. میرعارفی نبودن ارتباط منطقی بین پاراگراف‌ها را از ویژگی‌های یک داستان مدرن دانست و خاطرنشان کرد که داستان‌های کتاب «بی خوابی» با قراردادن بریده پراگراف‌ها در کنار هم شکل می‌گیرند. این ویژگی باعث شده مخاطب مجبور شود هر داستان را 2 یا 3 بار بخواند تا به ابهامات و لایه‌های زیرین داستان پی ببرد.

این منتقد ادبی تضاد و به وجود آمدن موقعیت‌های طنز موفق را از نکات قوت این مجموعه دانست و رها بودن این اثر از قید و بندهایی که گاه نویسنده برای خود ایجاد می‌کند را مثبت ارزیابی کرد.

 

ارسال نظر