حامد جهانبخش در کارگاه «صدای بازیگر و موسیقی در تئاتر» بیان کرد:

موسیقی از ارکان مهم هنر تئاتر است.

موسیقی از ارکان مهم هنر تئاتر است.
عصر یکشنبه 13 آبان ماه 1397 کارگاه «صدای بازیگر و موسیقی در تئاتر» با حضور حامد جهانبخش آهنگساز آثار سینمایی و تلویزیونی در سالن سوره حوزه هنری قم برگزار شد.
دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹
کد خبر :  ۳۰۲۱۴

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان قم، عصر یکشنبه 13 آبان ماه 1397 کارگاه «صدای بازیگر و موسیقی در تئاتر» با حضور حامد جهانبخش آهنگساز آثار سینمایی و تلویزیونی در سالن سوره حوزه هنری قم برگزار شد. در ابتدای این کارگاه، حامد جهانبخش جایگاه موسیقی در تئاتر را بررسی و از تئاتر های ایرانی که همراه با موسیقی بودند از جمله تعزیه و سیاه بازی یاد کرد.

وی افزود: «تاثیر موسیقی مستقیم است و نیازی به تحلیل و پردازش ندارد و همین امر سبب شده تا موسیقی یکی از ارکان مهم در هنر تئاتر باشد.»

در ادامه جهانبخش موسیقی در تئاتر را به دو بخش درونگرا و برونگرا تقسیم‌بندی کرد و گفت : «موسیقی درونگرا که در حال حاضر رایج است حس بازیگر را فاش می‌کند. البته این نوع موسیقی مشکلاتی هم دارد. موسیقی باید مخاطب را به فکر فرو ببرد که آیا حسی که دریافت کرده‌است درست است یا خیر ، موسیقی درونگرا یا اتمسفری این منظور را تامین می‌کند.»

وی درادامه متذکر شد: «بزرگترین اشتباه کارگردانان انتخاب موسیقی برای نمایش است در صورتی‌که طبق متن و نمایشی که اجرا می‌شود، باید یک آهنگساز برای کار موسیقی بنوازد.»

جهانبخش در ادامه به اهمیت صدای بازیگر در تئاتر پرداخت و گفت : «مهم‌ترین ابزاری که در تئاتر برای انتقال حس و اتمسفر به کمک بازیگر می آید ، صدای اوست.»

جهانبخش صدا را به سه بخش صدای شکم، صدای سینه و صدای سر تقسیم کرده و مهم‌ترین صدا را صدای سینه دانست و گفت : «تقریبا 95 درصد افراد با صدای سینه و سر صحبت می‌کنند اما به دلیل اینکه کنترولی روی آنها ندارند نمی‌توانند به خوبی از آنها استفاده کنند.»

وی در پایان تمریناتی برای تقویت بیان و صدای بازیگر تئاتر به هنرجویان کارگاه اولین تجربه ارائه کرد و برای داشتن صدای خوب و دلنشین توصیه کرد روزانه 8 لیوان آب مصرف کنند تا دچار گرفتگی صدا نشوند.

 

ارسال نظر