سید مهدی سیدین‌نیا سرپرست حوزه هنری قم:

میسر پیشرفت و تمدن از راه هنر است

میسر پیشرفت و تمدن از راه هنر است
سید مهدی سیدین‌نیا در مراسم معارفه‌اش به‌عنوان سرپرست حوزه هنری استان قم که ظهر چهارشنبه 30 آبان ماه 1397 در سالن سوره حوزه هنری قم برگزار شد، نقطه نظراتش در حوزه فرهنگ و هنر را تشریح کرد.
چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۷
کد خبر :  ۳۴۰۲۲

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان قم، سید مهدی سیدین‌نیا در مراسم معارفه‌اش به‌عنوان سرپرست حوزه هنری استان قم که ظهر چهارشنبه 30 آبان ماه 1397 در سالن سوره حوزه هنری قم برگزار شد، نقطه نظراتش در حوزه فرهنگ و هنر را تشریح کرد.

وی ضمن تشکر از حاضران در مراسم متذکر شد: «اگرکسی مسئولیتی بر عهده‌اش بگذارند و او بپذیرد با این علم که از عهده‌اش برنمی‌آید فعل حرامی انجام داده‌است. انشالله که بنده از پس مسئولیتی که به من سپرده شده بربیایم.»

سیدین‌نیا خدمت به حضرت معصومه(س) را افتخاری بزرگ دانست و گفت: «احساس خوبی دارم که در قم در جوار کریمه اهل بیت خدمت کنم. از حضور آقای معلمی و زحماتش در حوزه هنری قم تشکر می‌کنم. ایشان برادر خوب و مومن و صریح و آزاده ما بوده و هستند. آرزوی موفقیت برایشان دارم در پست و جایگاه جدید.»

سرپرست حوزه هنری قم متذکر شد: «هنر در تحقیقاتی که انجام شده نقش مهی در پیشرفت و توسعه دارد. اخیر حضرت آقا سند پیشرفت و تمدن ایرانی و اسلامی ابلاغ کردند. باید سوال کرد نقش هنر در این پیشرفت چه هست؟ 5 محور اساسی دارد این سند که باید به بحث گذاشته‌شود تا مشخص شود که نقش هنر در این میان چیست. ادعای ما این است که میسر پیشرفت و تمدن هنر است، این ادعای بزرگی است که ما به آن باور داریم و برای اثباتش به مواردی در تاریخ می‌توانیم اشاره کنیم و به آنها استناد کنیم.»

وی با تاکید بر اینکه باید نگاه کاربردی به هنر داشت افزود :«در این روزگار هنر از زندگی مردم فاصله گرفته و یک مقداری به حاشیه رفته‌است. وقتی هم سخنی از آن به میان می‌آید بیشتر یک نگاه تزئینی است که اگر هنر نباشد هم بهتر است. این نگاه از سر جهل و عدم شناخت است.»

سیدین نیا در ادامه به بحث ایجاد تقاضا برای اثر هنری پرداخت و گفت: «اگر بتوانیم هنر را به عنوان مطالبه عمومی مطرح کنیم اتفاقات خوبی برایش می‌افتد. مثالش حماسه و حرکت عظیم اربعین است. در این موج خروشان مردم چه حماسه‌ای می‌آفریده می‌شود؟ پس باید تقاضا ایجاد شود تقاضا هم وقتی ایجاد می‌شود که نیازی ایجاد شود. وقتی این نیاز اتفاق نیفتد مطالبه عمومی هم شکل نمی‌گیرد.»

  وی در پایان خاطر نشان کرد: «آنچه می‌تواند ما را در این مسیر قرار بدهد یک مرکز تولید فکر و اندیشه است. حضرت آقا می‌فرمایند فرآیند تولید فرهنگی شامل سه مرحله است؛ تولید، توزیع و رسیدن به دست و گوش مخاطب. البته زیرساخت‌ها هم باید برای این مسیر فراهم شود که اگر فراهم نشود ما را زمین‌گیر می‌کند و دچار یک روزمرگی می‌شویم. البته برای رسیدن به اینها تلاش مضاعف و مطالبه عمومی لازم است.»

 

ارسال نظر