تعامل فرهنگ و رسانه در توسعه فرهنگی کشور

تعامل فرهنگ و رسانه در توسعه فرهنگی کشور
سید ابوالفضل جعفری نژاد محمد حسن آغاز
شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۴
کد خبر :  ۳۶۵۳۷

فرهنگ مفهومی است که در کانون توجهات بسیاری از مباحث کشور قرار گرفته و بخش انسان ساختۀ محیط است که از طریق اکتساب، منتقل می‌شود. این مفهوم با همه وسعت تعاریفی که از آن شده‌است یکی از مناقشه آمیزترین موضوعاتی است که مطرح می‌شود.

در این مقاله سعی می‌شود که تعامل فرهنگ و رسانه با رویکردی جامعه شناختی، مردم شناختی و مبتنی بر مطالعات فرهنگی طرح و سپس ضمن طرح سیاست‌ها  و راهکارهایی در زمینه توسعه فرهنگی کشور، روابط متقابل بین فرهنگ و رسانه را – بخصوص رسانه‌های جمعی مورد بررسی قرار گیرد. تحدید و تدقیق این دو موضوع با توجه به فراوانی و کثرت دیدگاه‌ها ، کاری بس مشکل است. اما از آنجا که فرهنگ، بستر فاهمه است و تعیین کننده سیاست‌های رسانه‌ای و رسانه، جهت دهنده و سوق دهنده فعالیت‌های فرهنگی است، از اهمیت اساسی برخوردار است.

رسانه‌ها در عصر حاضر " تار و پود نمادین زندگی ما را تشکیل می‌دهند" و با فرهنگ همزیستی کامل دارند. رسانه‌ها خود محصول فرهنگ و فرهنگ نیز مشخص کننده رمز، ساختار، معنا و زمینه‌های ارتباطی است که در رسانه‌ها صورت می‌گیرد. رسانه‌های جمعی وظایف گوناگونی بر عهده دارند و یکی از وظایف آنها همگونی اجتماعی و توسعه فرهنگی است.

 

 

برای ادامه مقاله اینجا کلیک نمایید

ارسال نظر