به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان قم، عصر دوشنبه 4 دی ماه 1396 انیمیشن «کاپیتان زیرشلواری» در سالن سوره حوزه هنری قم اکران و با حضور محمد ضا آزاد کارشناس ارشد ادبیات نمایشی و علاقمندان به فیلمهای انیمیشنی نقد شد. در ابتدای بخش نقد و تحلیل فیلم، روحالله منفرد کارشناس انیمیشن حوزه هنری قم به معرفی این انیمیشن و سازندگان آن پرداخت و یادآور شد که انیمیشن «کاپیتان زیرشلواری» به کارگردانی دیوید سورن محصول سال 2017 استودیو دریمورکز است.
وی همچنین به بررسی نکات جالب توجه مراحل تولید و پخش این انیمیشن پرداخت و ویدئویی از پیشتولید اثر را برای حاضران به نمایش گذاشت که در آن سازندگان به ارزیابی عکسالعمل مخاطلبان کودک در مواجهه با موقعیتهای داستانی اثر پرداخته بودند.
در ادامه محمدرضا آزاد، انیمیشن «کاپیتان زیرشلواری» را اثری تصویری در قالب آثار حماسی ابر قهرمان (مارول)، از نوع کودکانه دانست. وی خاطر نشان کرد که در این انیمیشن از منظر کودک و نوجوان دنیای «آدم بزرگها» و جهانی که آنها برایشان میسازند به نقد کشید شدهاست و برای تعامل میان این دو نسل راهکارهایی ارائه میشود.
این مدرس دانشگاه با تاکید بر عقلانیت ویژه و جزئینگری که کودکان برای درک جهان دارند اشاره کرد و به نیاز شناخت این عقلانیت کودکانه توسط هنرمندانی که برای کودکان کار می کنند، تاکید کرد. وی در ادامه به نقد فیلم بر مدیریت یک سویه و خشن بزرگترها بر کوچکترها بدون داشتن درک درست و جامع از آنها اشاره کرد.
آزاد همچنین تبدیل احساس و درونیات به محسوسات و نمودهای بیرونی و قابل درک را در این اثر تصویری مورد دقت قرار داد و به تجزیه و تحلیل این نکته پرداخت.
وی با اشاره به دیدگاه نویسنده که پیش از این شخصیت و داستان کاپیتان زیر شلواری را در قالب داستان مصور (کامیک بوک) ارائه کرده بود، به شیوه آموزشی و تربیتی استفاده شده در این اثر اشاره کرد و متذکر شد که سازندگان این اثر به این نکته اعتقاد دارند که باید بدیها نمایان شوند تا خوبیها معلم گردد. اگر بیان بدیها برای کودکان تابو باقی بماند، درک درستی از بدی پیدا نخواهد کرد. آزاد این شیوه را مصداق مثل "ادب که آموختی از بی ادبان" دانست. وی خاطر نشان کرد؛ بر همین اساس در این فیلم در لایههای مختلف، از اسم فیلم که کلمه زیر شلواری را با خود دارد تا لحظه لحظه فیلم، کودکان با رفتار و اعمال بدی که می توانند مرتکب شوند و عواقب آن، روبرو میشوند و در نهایت در انیمیشن این خود کودکان هستند که از انجام رفتار بد سر باز میزنند.
آزاد همچنین به این نکته پرداخت که در «کاپیتان زیر شلواری» فیلمساز رسانه و بخصوص رسانه خودش که انیمیشن باشد را وارد اثر کرده و به نوعی از قالب «نمایش در نمایش» یا «فیلم در فیلم» بهره بردهاست و در همین راستا به عوض کردن تکنیکهای دو بعدی به سه بعدی و بلعکس پرداختهاست.
آزاد لایههای تحلیل و معنایی این اثر را گسترده دانست و به بخشی از آنها از جمله؛ فرهنگ کتاب و کتابخوانی و تاثیر آن بر جامعه، خانواده و تاثیر آن بر خلق جهان متعادلتر، خلاقیت و لزوم توجه به آن در جهان امروز، اهمیت دوستی و برادری، رابطهی هنر و شادابی در جامعه پویا، جایگاه مدیریت در اصلاح و هدایت یک سیستم، تقبیح خبرچینی، اهمیت رازداری و.... اشاره کرد.
محمد رضا آزاد همچنین از حاضران خواست تا زمینه حضور کودکان در محیط سینما و دیدن فیلم در جمع را که باعث توجه به آیین «رفتن به سینما» و حضور در جمع خواهد شد، را فراهم کنند. نشست نقد و تحلیل انیمیشن «کاپیتان زیر شلورای» با پرسش و پاسخ حاضران و کارشناس نشست پایان یافت.