در سومین عصرانه نمایش حوزه هنری قم

نمایش «ماکاندو» نقد و بررسی شد

نمایش «ماکاندو» نقد و بررسی شد
سومین نشست عصرانه نمایش حوزه هنری قم که روز سه‌شنبه 12 دی ماه1396 در سالن سوره حوزه هنری قم برگزار شد، به اکران فیلم نمایش «ماکاندو» و تحلیل آن اختصاص یافت.
چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸
کد خبر :  ۲۱۵۷۵

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان قم، سومین نشست عصرانه نمایش حوزه هنری قم که روز سه‌شنبه 12 دی ماه1396  در سالن سوره حوزه هنری قم برگزار شد، به اکران فیلم نمایش «ماکاندو» و تحلیل آن اختصاص یافت. در ابتدای این نشست که با حضور هنرجویان کارگاه اولین تجربه برگزار شد، فیلم نمایش «ماکاندو» به نویسندگی آرش پارسا خو و کارگردانی آزاده انصاری بر روی پرده نمایش داده شد. این نمایش که اقتباسی از داستان «پیرمردی فرتوت با بال‌های بزرگ بزرگ» از گابریل گارسیا مارکز است، روایت پیرمرد بالداری است که برای بردن بچه مریضی به زمین می‌آید، اما حین انجام ماموریت در توفان گرفتار می‌شود و در شهر ماکاندو سقوط می‌کند. این اتفاق ماجرای عجیب و مضحکی را رقم می‌زند.

پس از اکران فیلم نمایش «ماکاندو» و در بخش دوم این نشست محمدرضا آزاد کارشناس ارشد ادبیات نمایشی و منقد، ضمن معرفی این اثر نمایشی، به اهمیت اقتباس و منابعی که در اختیار هنرمندان قرار می‌دهد، اشاره کرد و با مقایسه‌ی اثر مارکز و نمایشنامه «ماکاندو» شباهت و تفاوت‌های این دو اثر را بررسی کرد.

آزاد با تحلیل موضوع و محتوای نمایشنامه از منظر جامعه شناسی و فلسفه مرگ تاکید کرد؛ «هنرمند می‌تواند با نگاه هنرمندانه هر مقوله را برای مخاطبش همراه با لذت هنرمندانه کند.» وی افزود: «در این نمایش جهان‌بینی مرگ و نیز دیدگاه جامعه‌شناسانه به سنت‌ها، با نگاهی فانتزی و لذت‌بخش و در قالب یک اثر متناسب با همه سنین تولید شده‌است.»  

این مدرس دانشگاه سپس به مقوله فانتزی در متن مارکز و نمایشنامه «ماکاندو» اشاره کرد و تسری این فانتزی خلاقانه به طراحی‌ صحنه و لباس، موسیقی، بازی بازیگران و طراحی‌های کارگردان را یادآور شد و به تشریح فانتزی در بازی بازیگران تئاتر پرداخت.

محمدرضا آزاد با اشاره به این نکته که نمایش «ماکاندو» ترکیب قالب اجرای عروسکی و زنده است تاکید کرد عروسک و نمایش عروسکی به جهت جذابیت و تنوع بصری، بر مخاطب بسیار تاثیرگذار است. وی همچنین با اشاره به گونه‌ و اندازه عروسک‌های نمایش به تجزیه و تحلیل تکنیک، ویژگی عروسک‌ها و عروسک‌گردانی در این اثر نمایشی پرداخت.

آزاد در پایان این نشست، هنرجویان کارکاه اولین تجربه را به فراگیری شاخه‌های مختلف تئاتر سفارش کرد و تجهیز بازیگر به مهارت‌های مختلف را برگ برنده‌ای برای موفقیت او دانست.

نشست عصرانه تئاتر، از جمله سلسله نشست‌هایی است که با حضور هنرجویان کارگاه نمایش «اولین تجربه» در حوزه هنری استان قم برگزار می‌شود. هنرجویان در عصرانه تئاتر به تماشای فیلم تئاترهای اجراء شده به بحث و نظر درباره آنها می‌پردازند.

 

 

ارسال نظر