اکران و نقد انیمیشن «نان آور» در حوزه هنری قم

اکران و نقد انیمیشن «نان آور» در حوزه هنری قم
انیمیشن «نان آور» عصر دوشنبه 28 خرداد ماه 1397 با حضور محمدرضا آزاد منتقد و مدرس دانشگاه در سالن سوره حوزه هنری استان قم اکران و نقد شد.
چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲
کد خبر :  ۲۶۳۰۸

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان قم، انیمیشن «نان آور» عصر دوشنبه 28 خرداد ماه 1397 با حضور محمدرضا آزاد منتقد و مدرس دانشگاه در سالن سوره حوزه هنری استان قم اکران و نقد شد. پس از اکران انیمیشن فرهاد منفرد کارشناس انیمیشن حوزه هنری قم در تشریح نکات فنی مرتبط با فیلم گفت: «این فیلم محصول سال 2017 از سه استودیوی مختلف دنیا است و چالش اصلی تولیدکننده این بوده که 100 هنرمند از سه کشور مختلف را با هم هماهنگ کند.»

وی در ادامه افزود: «این انیمیشن تنها انیمیشن نامزد اسکار 2018 است که در آمریکا تولید نشده‌است. همچنین موفق شده 12 جایزه در جشنواره‌های دیگر از جمله جایزه موسیقی در جشنواره انسی سال 2018 را بگیرد.»

منفرد در ادامه گفت: «فیلمنامه این فیلم از یک کتاب به همین نام اقتباس شده، که توسط خانم دبورا آلیس در سال 2001 نوشته شده‌است. ایده اولیه کتاب طی مصاحبه‌هایی که در یک کمپ پناهجویان افغانستان انجام شده، بدست آمده‌است.»

در بخش دوم جلسه نقد محمدرضا آزاد کارشناس ارشد ادبیات نمایشی و مدرس دانشگاه به نقد و بررسی محتوایی اثر پرداخت و گفت:«بجز مسائل سیاسی و اقتصادی که انگیزه ساخت این اثر بوده، حوادث مهم، انقلاب‌ها، جنگ‌ها، تغییرات اجتماعی و... بهترین فرصت برای خلق و پرورش سوژه‌ها هستند که به دلیل فاصله از جهان یکنواخت اطراف بسیار جذاب هستند و باید از آن به درستی بهره برد.»

وی در ادامه افزود: «در این اثر از جنبه‌های داستانی و افسانه‌های شرقی از جمله مثنوی و معنوی با جزئیات منعکس شده‌است و حتی در متن انگلیسی از واژگان و اصطلاحات افغان بهره برده‌اند.»

آزاد درباره قصه و داستان این اثر نیز گفت: «از داستان که جزء شاخصه‌های بارز فرهنگ و ادبیات شرقی هستند در این اثر به خوبی استفاده شده، این نشان می‌دهد که نویسنده با ادبیات و فرهنگ شرق ارتباط داشته‌است.»

وی در ادامه به مبحث قصه درمانی اشاره کرد و گفت: « اول پدر برای پروانه قصه می‌گوید، بعد دختر برای بچه و در اصل برای مادر، بعد برای دوستش و بعد هم برای خودش و این مهم است که خودش برای خودش قصه بگوید، این تبلور باور ثانویه به باور اولیه است و نوعی قصه درمانی است.»

 

ارسال نظر