احمد سلیمانی مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری قم:

در تئاتر نمی‌توان بدون هدف بود

در تئاتر نمی‌توان بدون هدف بود
بار دیگر هنرجویان دوره بازیگری تئاتر حوزه هنری قم به استقبال مراسم پایان‌دوره این دوره می‌روند. درباره این دوره و نقاط قوت و ضعف تئاتر قم گفتگویی با احمد سلیمانی مدرس و تدوین‌کننده این دوره‌ داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
دوشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷
کد خبر :  ۲۹۴۱۹

بار دیگر هنرجویان دوره بازیگری تئاتر حوزه هنری قم به استقبال مراسم پایان‌دوره این دوره می‌روند. مراسمی که در آن 10 اثر نمایشی با تلاش هنرجویانی در رشته‌های مختلف از بازیگری تا کارگردانی و نمایشنامه‌نویسی به روی صحنه می‌رود. علاقمندان به تئاتر می‌توانند طی برگزاری این مراسم محصول یک دوره تئاتر حوزه هنری را ببینند و ارزیابی کنند. درباره این دوره و نقاط قوت و ضعف تئاتر قم گفتگویی با احمد سلیمانی مدرس و تدوین‌کننده این دوره‌ داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

جشنواره‌ای که در پیش دارید چندمین دوره‌ی جشنواره تئاتر اولین تجربه است؟

ششمین دوره است که کارگاه بازیگری را برگزار می‌کنیم در حالی که هنرجویان تمامی دوره‌های پیشین، همچنان در حال گذراندن کارگاه‌ها و دوره‌های تخصصی و تجربیات جدید هستند.   

در این جشنواره چند گروه و چند هنرجو حضور دارند؟

10 گروه نمایشی به همراه بیش از 40 نفر از هنرجویان دوره جدید و پیشین در این جشنواره حاضر هستند.

به صورت متوسط در هر دوره چند هنرجو پذیرش می‌شوند؟

در هر دوره بستگی به استقبال هنرجویان و فاصله‌ی بین دوره‌ها تعداد هنرجویان متغییر است. در کل بازیگری تئاتر در بین دیگر رشته‌های هنری متقاضی بیشتری دارد.

تئاتر قم ظرفیت پذیرش این جمع از هنرجویان را دارد؟

به دلیل نزدیکی قم به پایتخت و جذب بخشی از بچه‌های تئاتر قم در آنجا، در حال حاضر مشکلی برای ظرفیت و پذیرش هنرجو نداریم. در ضمن از تمام کسانی که در این دوره‌ها ثبت‌نام می‌کنند، به دلایل مختلف تعداد محدودی کار را ادامه می‌دهند.    

در این جشنواره شما بدنبال چه هستید؟

این بر می‌گردد به شیوه و نوع نگرش حوزه هنری. مثلا در دهه هفتاد که حوزه هنری شروع به کشف، شناسایی و پرورش استعدادها در شهر قم کرد، طی دوره‌های بلند مدت آموزش تئاتر یک نسل تئاتری متولد شد که هنرمندانی مثل علی فرحناک، جواد طاهری، مهدی میرغیاثی، ماشالله کوهستانی، حسن اردستانی، مجید امیری و بسیاری از هنرمندان دیگر استان که در حال حاضر از ستون‌های هنر نمایش در قم هستند، از دل همان دوره بیرون آمدند.

ما در حوزه هنری جای چنین نسلی را خالی دیدیم و با توجه به بودجه و فضای موجود در حوزه هنری تصمیم به تربیت نسل جدید در حوزه نمایش را گرفتیم که امیدواریم ثمره‌ی این کار در سال‌های آینده به تئاتر قم برسد.

 

چه تخصص‌هایی در این دوره به هنرجویان آموزش داده می‌شود

ما در طول یک ترم سه دوره 12 جلسه‌ای داریم و استعدادهای هنرجویان را بررسی می‌کنیم و سعی در سوق دادن آنها به سمت تخصصی که علاقه و توانایی انجام آن را دارند، می‌کنیم. مثلا برای بچه‌های دوره پنجم یک دوره برای علاقمندان به نمایشنامه‌نویسی برگزار کردیم. ماحصل آن این شد که دو اثری که در جشنواره ششم به روی صحنه می‌رود نوشته‌ی خود هنرجویان است.

و جای چه رشته‌هایی خالیست؟

حقیقت این است که جای رشته‌هایی مانند طراحی صحنه، طراحی لباس، گریم و نور خالی‌ست. البته برای این رشته‌ها هم برنامه‌هایی داریم که انشالله بتوانیم در سال 97 اجرایی کنیم. در حال حاضر دوره‌های کارگردانی و گریم را آماده پذیرش داریم و انشالله دیگر رشته‌ها هم تا پایان سال تشکیل بشود.

 

چه تعداد از هنرجوهای شما وارد بازار کار تئاتر شده‌اند؟

تعداد دقیقی را نمی‌توانم بگویم. اما در حال حاضر ما خوشحالیم که دوستان هم در حوزه فیلم و هم  نمایش‌ می دانند مرکزی در استان هست که اگر به آن مراجعه کنند می‌توانند بازیگرانی در سطح خوب و استاندارد برای حضور در آثارشان پیدا کنند. و این رضایت‌بخش است.

آیا تئاتر قم تئاتر پویایی‌ست؟

تئاتر قم با توجه به جوانان فعال در آن، تئاتری پویا و رو به رشد است، رمز موفقیت آن هم آموزش است. دوستان تئاتری باید به آموزش بیشتر توجه کنند و به آن بها بدهند. هنرجویان نباید بدون آموزش به سمت بازیگری در گروه‌ها بروند. حتما ابتداء آموزش ببینند و بعد به سمت تشکیل گروه بروند. برایشان کیفیت آموزش مهم باشد و دقت کنند که کجا و با چه کسی کار می‌کنند.  

 

آیا عاقبت به خیری هنرجویان تئاتر ورود به سینماست؟ شما چه پیشنهادی در زمینه بازار کار و نزدیک کردن هنر بازیگری به وسیله‌ای برای امرار معاش دارید؟

این یک مسئله شخصی‌ست. بعضی دوست دارند وارد سینما شوند و شهرت برایشان خیلی مهم است بعضی هم به تئاتر علاقمند هستند. اما درباره پیشنهاد برای نزدیک شدن به بازار کار باید بگویم که بهترین پیشنهاد پشتکار داشتن و حرکت به سوی هدف از پیش تعیین شده‌است. در تئاتر نمی‌توان بدون هدف بود.

 

ارسال نظر