مدیر کل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری بیان کرد:

هدف حوزه هنری شناخت، تولید و ابلاغ پیام‌های انقلاب اسلامی به زبان هنر است.

هدف حوزه هنری شناخت، تولید و ابلاغ پیام‌های انقلاب اسلامی به زبان هنر است.
مجید مصلحی مدیر کل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری ظهر چهارشنبه 30 آبان ماه 1397 در مراسم تودیع و تکریم رئیس حوزه هنری استان قم هدف حوزه هنری را شناخت، تولید هنری و ابلاغ پیام‌های انقلاب اسلامی به زبان هنر دانست.
چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۸
کد خبر :  ۳۴۰۱۹

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان قم، مجید مصلحی مدیر کل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری ظهر چهارشنبه 30 آبان ماه 1397 در مراسم تودیع و تکریم رئیس حوزه هنری استان قم هدف حوزه هنری را شناخت، تولید و ابلاغ پیام‌های انقلاب اسلامی به زبان هنر دانست و اینکه چه پیامی انتقال داده شود و کدام یک باید الویت باشد را حائز اهمیت خواند.

وی درباره مطالبات اداره کل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری از حوزه هنری قم گفت: «انتظار است که این حوزه، مرکزی باشد برای مطالبه‌ و تولید فکر و اندیشه، برای اینکه بتوانیم مسیر را درست تشخیص دهیم و با برنامه‌ریزی در آن مسیر حرکت کنیم. ما باید بدانیم تفاوت ما با دیگر ارگان‌های فرهنگی چیست تا قدرت ارزیابی و اثرگذاریمان را بالا ببریم.»

مصلحی در ادامه به انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: «شاید انقلاب از نگاه بیرونی یک تغییر نظام باشد اما انقلاب را باید یک جریان مستمر تمدنی دانست که پیشرفت، فرهنگ و یک روند اقتصادی را باعث شده‌است و 40 سال است که منشاء اثر بوده‌است. از این منظر که به انقلاب نگاه کنیم پی می‌بریم که چقدر پیام هست که به آن نپرداخته‌ایم.»

وی خاطرنشان کرد:«این آفت در زمینه فعالیت‌های فرهنگی‌ست که ما فقط در زمان تهدید وارد عمل شویم. ما باید در این عرصه حمله کنیم و دیگران دفاع کنند. هنر چیزی است که پیام را ماندگار می‌کند، همین تعریف ساده مسیر ما را مشخص می‌کند.»

مدیر کل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری ماموریت حوزه هنری استان قم را متفاوت از دیگر مراکز استانی ارزیابی کرد  و گفت: «در قم که از فضای معنوی حرم حضرت معصومه(س) بهره می‌برد، مراکز حوزوی و علمی مهمی وجود دارد که گاهی حتی شناخت کافی از آنها نداریم، حوزه هنری قم باید از این نهادها مطالبه‌گری کند.»

وی درباره نیروی انسانی محدود حوزه هنری نیز تصریح کرد: « این محدودیت نیرو باعث چابکی ما شده‌است. البته ما در زمان نیاز، به کارشناسان فن مراجعه می‌کنیم و از ظرفیت انسان‌های دلسپرده به انقلاب بهره می‌بریم.»

مصلحی خاطر نشان کرد: «برای هر کدام از حوزه‌های هنری 30 استان کشور بر اساس جغرافیا و نیروی انسانی و شرایط فرهنگی ماموریتی تعریف شده‌است. ماموریت خاص حوزه هنری قم مطالبه‌گری فقه هنر است که جایش در حوزه پژوهشی خالی‌ست. وظیفه‌ی حوزه هنری قم مطالبه‌گری پاسخ‌های سوالات هنرمندان از صاحبان فکر و مراجع فکری‌ست. سابقه پژوهش‌های فقه هنر و جشنواره هنر آسمانی که در قم برگزار شده ورود و مقدمه خوبی‌ست. حقیقت این است که زندگی امروز ما تحت تاثیر شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌های رادیو تلویزیونی‌ست. تکنولوژی نوین بر سبک زندگی ما تاثیرگذار است و رسانه‌های منتقل کننده پیام، خالی از تاثیر هنر نیست و آنچه به صورت شبانه روز در زندگی ما تاثیرگذار است، در فقه ما هم جایگاه دارد.»

وی در ادامه درباره هنر اسلامی گفت: «متاسفانه ما هنوز هنر اسلامی نداریم، مرجعی برای مراجعه به مبانی هنر اسلامی نداریم. نمادها را هنر به حساب آورده‌ایم. به واقع مبانی نظری هنر اسلامی چیست و کجاست؟ ذات هنر را نمی‌توان نفی کرد وقتی وجود دارد باید شناخته شود و برایش مبانی تعریف کرد. هیچ‌جا مانند حوزه هنری نمی‌تواند این را مطالبه‌گری کند.»

مدیر کل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری با ابراز تاسف گفت: «هنوز این زبان هنری را نداریم که در جهان بگوئیم بر حق هستیم. در تحقیقی که شده‎است کشور ما در 40 عنوان جزء کشورهای برتر جهان است. در نانو و پزشکی الگوی کشورهای منطقه هستیم. در مسئله قدرت دفاعی هم همین‌طور است. دیکاتوری رسانه‌ای از هنر برای رسید به مقاصدش استفاده می‌کند. چرا ما استفاده نکنیم. باید زبان جدید ارتباطی را یاد بگیریم. اگر ورود نکنیم و در ابلاغ پیام‌مان از این زبان استفاده نکنیم محکوم به شکست هستیم.»

وی در پایان متذکر شد: «حوزه هنری باید پاتوق و فضایی برای رفت و آمد و ابراز نظر هنرمندان باشد. باید کرسی‌های آزاداندیشی که به آن بد پرداخته‌شده در حوزه‌های هنری شکل‌بگیرد، مباحث طرح شود و نظرات جمع‌بندی‌ و بکار گرفته شود. اگر در این زمینه مرجع نباشیم ابتر می‌مانیم.»   

 

ارسال نظر