تصویر شهر تهران در سینمای داستانی ایران (پس از انقلاب)

تصویر شهر تهران در سینمای داستانی ایران (پس از انقلاب)
اعظم راودراد – بهارک محمودی
دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴
کد خبر :  ۳۵۱۱۱

هدف از نگارش این مقاله توصیف شهر و تجربه مدرنیته در ایران پس از انقلاب از دریچه سینماست. در واقع قصد داریم با میانجی گری سینما و تصویری که از شهر ارائه کرده، تأملی انتقادی داشته باشیم بر تجربه مدرنیته در ایران بعد از انقلاب، چرا که شهر تهران در آثار سینمایی همواره نماد امری  مدرن  و در تقابل با سنت قرار گرفته است. آرای تنی چند از اندیشمندان انتقادی همچون تضاد و تناقض درونی مدرنیسم در اندیشه برمن ، تراژدی فرهنگ مدرن، فرهنگ عینی و فرهنگ ذهنی در اندیشه زیمل، چارچوب نظری این مقاله را تشکیل داده است. علاوه بر آن مفاهیمی همچون از خود بیگانگی و بت وارگی در آرای مارکس برای تحلیل فیلم‌ها به کار گرفته شده است. هدف این است که با کمک گرفتن از این چارچوب نظری و مفاهیم مرتبط با آن در قاب سینما به درکی انتقادی از مدرنیته شهری در ایران پس از انقلاب دست یابیم. بدین منظور فیلم‌هایی را مطالعه کردیم که شهر در کانون آن قرار داشتند. در هر دهه چند فیلم نمایا انتخاب شدند و سپس با کمک  روش تفسیر انتقادی به نقد و تحلیل تصویر شهر تهران در سینمای بعد از انقلاب پرداختیم.

 

 

برای خواندن بیشتر مقاله اینجا کلیک کنید.

ارسال نظر